Volledig scherm
Na Aldi komt ook Lidl met een leeftijdsgrens. © ANP

Supermarkten verdeeld over leeftijdsgrens voor energiedrankjes

Nederlandse supermarkten zijn verdeeld over het instellen van een leeftijdsgrens bij de verkoop van energiedrankjes. Dat blijkt uit een rondgang langs de grootgrutters. Aldi en Lidl kiezen voor een grens van 14 jaar, terwijl Jumbo en Plus vooral inzetten op bewustwording.

Vanochtend werd bekend dat Aldi per 1 oktober een leeftijdsgrens instelt voor energiedrankjes. Lidl besloot daarop om per 1 september tot eenzelfde maatregel over te gaan. Woordvoerster Christine Braun laat weten: ,,Het thema speelt bij ons al geruime tijd en dan is het moment ook nu. We hopen dat nog meer supermarkten volgen. Dit is de eerste stap en vanaf hier kijken wij of we in de toekomst de leeftijdsgrens nog verder verhogen.'' 

Naast de Duitse ketens bekijkt ook Albert Heijn de mogelijkheden voor een leeftijdsgrens. Woordvoerder 
Anoesjka Aspeslagh: ,,Ook wij vinden dat er iets moet veranderen als het gaat om de verkoop van energiedrankjes. Niet alleen vanwege bezorgdheid in de samenleving, het past in de gezondheidsbeweging die wij maken. Eerder haalden we de grote blikken energiedrankjes uit de schappen en we zijn nu met elkaar in gesprek over de verkoop van andere energiedrankjes.''

Bewustwording

Quote

We hopen dat nog meer supermark­ten volgen

Jumbo is voorlopig niet van plan om het voorbeeld van de Duitse supermarkten te volgen. Woordvoerster Anya Pieron meldt: ,,Wij vinden het belangrijk dat onze klanten voor al hun boodschappen bij Jumbo terecht kunnen. Dus ook voor energiedrankjes. Daarom stopt Jumbo niet met de verkoop van dit product. We vinden het belangrijk dat onze klanten een gezondere keuze kunnen maken. Daarom investeren we niet alleen in onze producten, maar ook in bewustwording.''

Plus staat positief tegenover een leeftijdsgrens, maar wil wel dat alle supermarkten die gezamenlijk invoeren. Tot die tijd zet de grootgrutter vooral in op bewustwording. Woordvoerster Rianne van Beek: ,,
Wij zijn een voorstander van het verhogen van de leeftijdsgrens voor energiedrank naar 18 jaar. Wij vinden echter wel dat dit breder gedragen moet worden dan alleen een individuele supermarkt of zelfs alleen de supermarktbranche. Daarom zullen wij het gesprek aangaan met de andere supermarktorganisaties en doen we een dringende oproep aan de politiek om duidelijke richtlijnen op te stellen rondom de verkoop van energydrinks. In de tussentijd gaan wij de richtlijnen van het Voedingscentrum via het schap communiceren.''

Advies

Kinderartsen pleiten al jaren voor een verbod op de verkoop van de drankjes aan kinderen. Die kunnen leiden tot angststoornissen, hartritmestoornissen, slaapproblemen en orgaanschade. Het Voedingscentrum adviseert daarom aan kinderen onder de 13 om geen pepdrankjes te nemen.

Kinderarts Brita de Jong, tevens woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, is verheugd door het besluit van Aldi en Lidl. ,,Ik ben erg blij dat deze supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen. Dit zijn bij uitstek de supermarkten waar veel jongeren naartoe gaan. Toch pleiten we ervoor om de leeftijd verder te verhogen naar 18 jaar. Met name middelbare scholieren hebben  de vrijheid om dit soort drankjes te kopen.''

Staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis gaf in januari opdracht voor een onderzoek naar de effecten van energiedrankjes op jongeren. Dat onderzoek loopt momenteel nog. Blokhuis gaf vanochtend eveneens aan blij te zijn met de leeftijdsgrens. 'Mooie stap van Aldi om advies van het Voedingscentrum kracht bij te zetten en energiedrankjes niet meer te verkopen aan jonge kinderen. Gewoon met gezond verstand naar gezond gewicht', schreef hij op Twitter. 

Paul Blokhuis on Twitter

Mooie stap van #Aldi om advies van het @voedingscentrum kracht bij te zetten en #energiedrankjes niet meer te verkopen aan jonge kinderen. Gewoon met gezond verstand naar gezond gewicht. #nationaalpreventieakkoord @JOGGNL https://t.co/dBXYRZyXS2