Volledig scherm
© anp

Supermarkten voeren hevige strijd om klanten

Albert Heijn en Jumbo zijn verwikkeld in een supermarktoorlog. Beide vechten openlijk om de klant, stellen experts. Ook andere supers mengen zich in de strijd. De consument profiteert; afgelopen week zijn honderden producten in prijs verlaagd.

Volledig scherm
© anp

Dat stelt Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl. De altijd schommelende prijzen worden nu gedomineerd door verlagingen.

Vooral Jumbo doet er alles aan de klant duidelijk te maken dat die super de goedkoopste is. ,,Jumbo is de frontale aanval begonnen nog vóór de ombouw van de C1000-winkels naar de Jumboformule klaar is,'' zegt retailkenner Paul Moers. ,,Verrassend, maar kennelijk kunnen ze daar twee dingen tegelijk.''

Jumbo vergeleek in paginagrote advertenties zijn prijzen met die van Albert Heijn. Dirk lacht Jumbo uit in een even grote advertentie. ,,Je bent al snel goedkoper dan Albert Heijn,'' schampert Dirk. ,,Maar om nu te beweren dat je de laagste prijzen hebt? Dat gaat een beetje te ver.''

Relletje

Quote

De verbeten strijd is nu een kleine 2 weken aan de gang

De verbeten strijd is nu een kleine 2 weken aan de gang, ziet retailexpert Erik Hemmes van Trade Marketing Services. ,,Ook op lokaal niveau wordt aan prijsvergelijking gedaan. In Hilversum had een Jumbo-ondernemer een kar van Albert Heijn staan en ernaast een van Jumbo, met kassabonnen erbij. Dat werd een relletje: AH eiste die kar terug. Dat is het spel dat ze spelen.''

Een spel om serieuze knikkers; Nederlanders besteden jaarlijks 33 miljard euro aan boodschappen.

De prijsdalingen zijn soms verrassend groot. Neem de Venz-hagelslag. Die kostte vorig jaar nog rond de 1,75 euro, maar vliegt de laatste maanden naar de 1,50 euro en sommige supers bieden een pak van 400 gram zelfs voor 1,44 euro aan. ,,De consument is de lachende derde,'' zegt Van der Tuin.