Volledig scherm
© anp

Supermarkten willen snoep bij de kassa uitbannen

Drie grote supermarkketens zijn van plan het snoep aan de kassa in de ban te doen. Lidl vervangt dit najaar nog bij 'kassa 1' - de kassa die altijd open is - suikergoed voor snackgroenten, nootjes en rijstwafels.

Jumbo zegt de mogelijkheid te bekijken het kassasnoep te weren in de 440 winkels. Hetzelfde geldt voor de supermarkten van Plus, Dirk van den Broek en DekaMarkt. Marktleider Albert Heijn heeft geen plannen het snoep te weren.  

In veel landen is het 'jengelmoment' voor veel kinderen aan de kassa al verleden tijd: in Zweden en Denemarken zijn de vette en zoete snacks zelfs verboden op die plek. In Engeland, waar veel dikke kinderen zijn, hebben Tesco en Lidl het snoep vervangen.

Gejengel
Lidl kondigde gisteren aan in België snoep helemaal te weren. 'Nederlandse supers krijgen steeds meer klachten van ouders die zeggen dat ze niet meer kunnen winkelen met hun kinderen vanwege het gezeur', stelt Jaap Seidell, hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en expert op het gebied van overgewicht bij kinderen.

Vooral ouders met weinig tijd en weinig vaardigheden vinden het lastig weerstand te bieden aan het gejengel. De roep om snoep in de ban te doen is de afgelopen jaren luider geworden omdat kinderen steeds dikker worden.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’