Thalys staat (bijna) stil, bedrijf heeft leningen nodig om te overleven
Thalys, het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, heeft afgelopen jaar enorme klappen gekregen. Het aantal passagiers en de omzet daalden met ruim twee derde: een historisch dieptepunt. ,,Corona heeft ons hard getroffen’’, zegt een woordvoerder. ,,We hopen dat onze activiteiten tegen de zomer van dit jaar weer aantrekken.
Delen per e-mail
In 2019, dus vóór corona, vervoerde Thalys nog 7,8 miljoen treinreizigers op internationale verbindingen tussen Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In 2020 waren dat er maar 2,5 miljoen: een daling van maar liefst 67 procent. De problemen deden zich voor op trajecten in alle vier de landen. Zodra corona opdook gingen mensen minder reizen. Overal werden nieuwe regels en reisbeperkingen van kracht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Snelle trein Eurostar van Rotterdam naar Londen staat op omvallen
Verliest Rotterdam na twee jaar alweer zijn snelle treinverbinding met Londen? Die kans is groot nu Eurostar als gevolg van de coronacrisis in zwaar weer verkeert. Zonder overheidssteun kan het treinbedrijf per april niet langer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Oproep
Ben jij een open boek? Deelnemers gezocht voor de rubriek Geld&Geluk
-
PREMIUM
Van winkels tot kantoren: grote stations lijken wel vliegvelden, maar wat blijft er over na de crisis?
Vanaf Rotterdam Centraal pak je een trein naar Londen en vanaf ‘stationshart’ Utrecht Centraal bereik je ongeveer elk perron in Nederland: in de afgelopen jaren werden miljoenen euro’s geïnvesteerd in grote stationsgebieden in de Randstad. Hoe belangrijk zijn die stations eigenlijk - en wat zijn de gevolgen van de coronacrisis op deze hubs?
-
VIDEO
Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht
Van de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.