Thomas Cook annuleert vandaag alle vluchten van Nederlandse vakantiegangers

Alle vluchten die via Thomas Cook Nederland of Neckermann Reizen zijn geboekt voor vandaag komen te vervallen. Het gaat om ongeveer duizend passagiers. 

,,Wij vinden het enorm jammer dat wij de vakantie die u heeft geboekt, niet kunnen uitvoeren. Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor deze situatie’’, meldde de reisorganisatie gisteravond op haar website. Of ook de vakantievluchten van woensdag en daarna worden geschrapt, is nog niet bekend. 

De reizigers die morgen zouden vertrekken zijn ‘per mail en via social media op de hoogte gebracht'.  Om hoeveel vluchten het gaat, kan de organisatie nog niet zeggen.

Thomas Cook Nederland vliegt vooral naar Zuid-Europese zonbestemmingen vanaf Schiphol en Eindhoven Airport. De organisatie stuurt morgen geen extra medewerkers naar beide luchthavens.

Inspanningen

Na de aankondiging van het faillissement voor de Britse reisorganisatie Thomas Cook werd in de afgelopen 24 uur naarstig geprobeerd om de vakantievluchten vanuit Nederland wel door te laten gaan. ,,Ondanks alle inspanningen is dit helaas niet gelukt. Daar komt bij dat het niet uit te sluiten is dat de klanten van Thomas Cook Nederland, die op korte termijn op vakantie gaan, geen gebruik kunnen maken van de door hen geboekte accommodatie’’, schrijft de organisatie. 

De moedermaatschappij Thomas Cook Group en de Britse dochter zijn failliet verklaard maar voor de Nederlandse tak (ook de Duitse, de Belgische en Scandinavische tak) geldt dat niet. Of misschien beter gezegd: nog niet. Zo’n 40.000 tot 50.000 Nederlandse vakantiegangers hebben tot het einde van de winter een vakantie geboekt. Reizigers die via Thomas Cook/Neckermann Reizen een pakketreis hebben geboekt zijn beschermd via de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR).

Wat doet het garantiefonds?
Bij een faillissement van een aangesloten reisorganisatie springt de SGR bij. Voor alle geboekte pakketreizen zoekt het een oplossing: een alternatief voor de geboekte hotels en/of vluchten óf de reis wordt terugbetaald. De garantieregeling staat los van de bestemming of de hoogte van de reissom. Het garantiefonds maakt vandaag rond 09.30 uur een noodnummer bekend op de website voor reizigers die met Thomas Cook op vakantie zijn of op vakantie zouden gaan

Voor wie losse vliegtickets heeft geboekt, heeft het SGR minder goed nieuws. Die reizigers kunnen namelijk geen beroep doen op de garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder de SGR-garantie. Bij Thomas Cook Nederland is het gros van de geboekte reizen pakketreizen. Overigens kan het garantiefonds op dit moment nog niets betekenen voor Nederlandse reizigers, dat kan alleen in actie komen bij een faillissement.

Volledig scherm
Chaotische toestanden op het vliegveld van het Spaanse eiland Mallorca. © AFP

Hoe nu verder met Thomas Cook Nederland?
Nederland heeft de stille hoop dat het samen met onder meer de Belgische en Duitse collega’s verder kan gaan. Daarvoor worden nu verschillende scenario’s bestudeerd, laat de onderneming weten. Of zo’n ‘continentaal-Europese organisatie’ haalbaar is, durft zij niet te zeggen. Wel is de Nederlandse tak volgens de zegsvrouw rendabel genoeg om te overleven. ,,Er worden veel reizen geboekt en er is genoeg geld.’’

Bij de klantenservice van Thomas Cook Nederland kwamen vandaag honderden vragen en klachten binnen van Nederlandse vakantiegangers die in het buitenland zitten of die op het punt staan te vertrekken. ‘Ik zou morgen vertrekken naar Tenerife, kan of moet ik nog wel vertrekken?’, vragen zij zich zoal af. Een andere reiziger: ‘Ik ben in Turkije en mijn hotelier vraagt opeens extra geld’. Zo’n 10.000 Nederlanders zijn momenteel met Thomas Cook in het buitenland, maar de woordvoerster benadrukte eerder vandaag: ,,Zij hoeven hun reis echt niet af te breken.’’ En, zo voegt ze eraan toe: ,, Hotels mogen geen betalingen van gasten eisen of ze uit hun hotelkamer zetten.’’ 

Wat is er aan de hand?
Het doek is gevallen voor de noodlijdende Thomas Cook Group, de oudste touroperator ter wereld. Na 178 jaar heeft het bedrijf met 22.000 medewerkers de stekker uit zijn activiteiten getrokken. De boekingen zijn geannuleerd, de vliegtuigen van Thomas Cook liggen aan de ketting. Het faillissement treft vooralsnog alleen de moedermaatschappij en de Britse tak. De Britse reisgigant hoopte dit weekend nog een reddingsboei toegeworpen te krijgen van privé-investeerders en de Britse overheid, maar tevergeefs.

Chaos
De lokale reisleiders hebben ondertussen hun handen vol aan ‘Operatie Matterhorn’. Door het faillissement moeten de komende twee weken zo’n 150.000 Britten worden teruggehaald uit het buitenland. Reizigers spreken van chaotische en verhitte toestanden op de vliegvelden. ,,Een nachtmerrie’’, aldus een Brit die met zijn kinderen het vliegveld van het Spaanse Mallorca wacht op de terugvlucht. Er worden de komende tijd 45 vliegtuigen ingezet van luchtvaartmaatschappijen als British Airways en Easyjet. 

Volledig scherm
© REUTERS

Tot en met woensdag vertrekken vanaf dertien Griekse vliegvelden vervangende vluchten die bijna de helft van de vakantiegangers rond hun oorspronkelijke vertrektijd weer naar huis brengen. Alleen al op het Griekse eiland Kreta zitten naar schatting 20.000 Britten. De rekening voor de repatriëring, de grootste in vredestijd, is voor de belastingbetaler. De hele operatie kost volgens de Britse media zo’n 100 miljoen pond (omgerekend 113 miljoen euro). Ook hoteliers vrezen flinke verliezen door het omvallen van de touroperator. In Tunesië werden reizigers zelfs gegijzeld, omdat zij nog voor hun kamers moesten betalen. 

Waarom gingen Thomas Cook Group en de Britse tak kopje onder?
Het bedrijf had het al langer zwaar. Na een ongelukkige overname van een Britse rivaal tien jaar geleden zat het op een zware schuldenberg. De laatste jaren liepen de inkomsten hard terug door wegblijvende klanten, onder andere als gevolg van de dreiging van de brexit en het mooie zomerweer dat veel consumenten in eigen land deed blijven.

Verder speelden de stijgende benzinekosten en de harde opstelling van investeerders het bedrijf parten. Volgens experts maakte het bovenal te weinig vaart met investeringen in online vernieuwingen toegespitst op veranderend consumentengedrag. Iets waar nieuwkomers als Booking en Airbnb wel slim op hebben weten in te spelen.

Noodnummer voor Thomas Cook-reizigers
Garantiefonds SGR maakt vandaag rond 09.30 uur een noodnummer bekend op de website voor reizigers die met Thomas Cook op vakantie zijn of op vakantie zouden gaan. Dat nummer is onder meer bedoeld voor reizigers die op vakantie in de problemen zijn gekomen doordat bijvoorbeeld hoteluitbaters lastig doen.

Het garantiefonds werkt met het callcenter samen met reisorganisatie TUI, die momenteel het callcenter aan het inrichten is. Ook staan vele reisbureaus de SGR bij.