Tien tips om het meeste uit je LinkedIn-profiel te halen
Met de zeeën van tijd die de coronacrisis aan veel mensen biedt, kun je eindelijk eens je LinkedIn-profiel van vers bloed voorzien. LinkedIn is een waardevol platform voor werknemers én (startende) ondernemers. Jezelf profileren, netwerken, relaties beheren, nieuw personeel vinden; het kan er allemaal. Maar hoe pak je dat het beste aan? LinkedIn-specialist Victor Huiting gaf in december 2019 op De Ondernemer 10 tips op om het meeste uit jouw profiel te halen.
Je leest een artikel uit december 2019. In ons ‘Eerste hulp bij thuisblijven’-dossier rakelen we artikelen op die jou kunnen helpen om de vele uren in eigen huis door te komen.
1. Zorg voor een professionele profielfoto
Je profielfoto is één van de meest belangrijke onderdelen van je profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt. Samen met je partner op de foto, met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Leuk voor andere sociale media, maar LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht goed te zien is en je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots.
Hieronder enkele voorbeelden van wat minder goed overkomt:
2. Vul je contactgegevens in
Je LinkedIn-profiel kun je gerust je ‘persoonlijke website’ noemen. Het is dé plek waar je profielbezoeker meer over je te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, moet daar contactinformatie te vinden zijn. Waarom op je persoonlijke profiel dan niet? Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en telefoonnummer. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraads connecties, niet voor je tweede. Nu je toch bezig bent, voer dan meteen even je website-url in.
Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en telefoonnummer
3. Vergeet je achtergrondfoto (banner) niet
Een achtergrondfoto is een must. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en biedt je de kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om een foto te plaatsen waarop jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek. Let hierbij wel op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet een JPEG-bestand (.jpg) of PNG-bestand (.png) zijn en mag maximaal 4 MB groot zijn. Kies een foto uit je eigen collectie of vind (gratis) hoge kwaliteit foto’s op pixabay.com of pexels.com. Onthoud: LinkedIn is geen cv. Het is je digitale reputatie.
4. De kopregel moet goed zijn
Wat ik veel tegenkom, is de functie in de kopregel. Dus: ‘eigenaar bedrijf x’ of ‘accountmanager bedrijf z’. Dit staat op je visitekaartje, maar is niet onderscheidend op LinkedIn. Het zegt jouw doelgroep meestal niets. Zie je kopregel als een krantenkop. Wanneer je een krant opslaat, scan je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt.
Dat kan op twee manieren: ‘Ik help <doelgroep x> aan <resultaat> met <middel>’ Dus: ‘Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn’. Nog beter: ‘Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.’
Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security-bedrijf, dan wordt het: ‘Levert IT-oplossingen die je IT-infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified’.
5. Voeg een samenvatting toe
Veel gebruikers vinden het lastig een samenvatting op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om jezelf niet in de spotlight te zetten. Concentreer je op de 4 W’s: Wie, Wat, Waar en Waarom. Zo weten mensen gelijk wie je bent, wat je doet of ambieert, waar je ze het beste mee helpt en waarom je doet wat je doet. Sluit af met je contactinformatie (e-mail, telefoonnummer, website). Geef je er waardevolle content bij weg? Voeg dan ook beeldmateriaal toe zoals pdf, video of foto. Vertel het niet alleen, laat het ook zien.
6. Spreek niet over jezelf in de derde persoon
Je LinkedIn-profiel is geen roman waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Doe net alsof je iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt: ‘Hallo, mijn naam is Jan en ik ben marketingdeskundige’ in plaats van ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.
7. Contact maken? Voeg een persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek
Helaas ontvang ik bijna alleen maar connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht. Het is één van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn! Als je een persoonlijke tekst toevoegt, is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit bovendien sneller en de tekst blijft in LinkedIn Messaging te zien. Dat stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact. Het laat zien dat je er moeite voor doet, het is persoonlijker en je bouwt aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.
Als je een persoonlijke tekst toevoegt, is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt
8. Gedraag je netjes
Er zijn LinkedIn-gebruikers die zich duidelijk niet netjes kunnen gedragen. Maak van goede manieren een goede gewoonte, daarbij hoort:
- Tijdig en netjes antwoorden op berichten. LinkedIn Messaging wordt steeds meer gemeengoed in communicatie en je ontvangt een notificatie en e-mail. Niet te missen dus.
- Bedanken als je getagged wordt. Misschien is er iemand op zoek naar een tekstschrijver of coach en jouw netwerkcontact noemt jouw naam. Dat is zeer attent! Een ‘like’ of ‘bedankt voor het taggen’ is dan een kleine moeite. Wie weet levert het een leuk cont(r)act op.
- Reageer je kritisch op een post? Prima, maar hou het netjes. Wees genuanceerd. Vertel ook geen onzin. Wanneer je nauwelijks iets van het onderwerp af weet, is het beter om geen commentaar te leveren. Soms is zwijgen veelzeggend.
- Geef altijd antwoord op reacties onder jouw berichten. Plaatst iemand een kritische opmerking en vind je dat niet terecht? Leg rustig en beleefd uit waarom. Dit wordt door de meeste mensen gewaardeerd en je geeft ook nog eens het goede voorbeeld.
9. Zorg voor onderschrijvingen
Aanbevelingen op jouw LinkedIn-profiel vormen de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Het heeft impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen hebben behoort zonder twijfel tot één van de meest voorkomende fouten op dit platform.
Bied eens een collega of klant een onderschrijving aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen. Begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
Bied eens een collega of klant een onderschrijving aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing
Je kunt er ook om vragen. Mik op minimaal 3. Gisteren heb ik bij bol.com een product gekocht, vandaag heb ik een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het zal je zeker helpen bij het vinden van een nieuwe baan of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch en na toezegging stuur ik direct een verzoek via LinkedIn.
10. Blijf uit de ‘LinkedIn Jail’
Niet doen: bij een connectieverzoek al een pitch meesturen. De kans dat je verzoek geaccepteerd wordt is kleiner en het is slecht voor je imago. Bovendien bestaat het risico dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Hoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn LinkedIn-collega’s aangenomen dat na 5 keer een klik op ‘Ik ken deze persoon niet’ je in het vervolg bij het connecten eerst een e-mailadres moet invullen. Voorkom dit. Zie LinkedIn liever als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
Update
ING over staking donderdag: Wij doen er alles aan om te zorgen dat klanten kunnen bankieren
De staking bij ING Bank komende donderdag zal waarschijnlijk geen gevolgen hebben voor het betalingsverkeer. ,,ING doet er alles aan om te zorgen dat belangrijke bankzaken gewoon doorgang kunnen vinden”, laat het bedrijf in een verklaring weten. -
PREMIUM2
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
Sollicitatie met honderden kandidaten? Zo kiest de computer jouw cv uit de stapel
Als er voor een functie honderden sollicitaties binnenkomen, laten bedrijven de eerste schifting vaak doen door speciale software. Die bepaalt welke cv's de moeite waard zijn voor een persoon van vlees en bloed om zijn waardevolle tijd aan te besteden. Met deze tips zorg je ervoor dat jouw cv goed scoort bij de ‘hr-robots’. -
Facebook-oprichter Zuckerberg door aandeelhouders aangeklaagd voor negeren uitbuiting
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, die ook de topman is van moederbedrijf Meta Platforms, is door aandeelhouders aangeklaagd. Onder meer pensioen- en investeringsfondsen claimen dat Facebook en Instagram al jaren een oogje dichtknijpen bij praktijken van mensenhandel en uitbuiting via die sociale netwerken.
-
met Video
Grootste ergernis over kattenvoer Whiskas: opeens 44 procent duurder
Minder in de verpakking stoppen, maar niet de prijs verlagen. Krimpflatie heet dat. Kijkers van tv-programma Radar mochten stemmen welke fabrikant het het meest bont heeft gemaakt. De winnaar van de verkiezing ‘Wie heeft de kleinste?’ werd Whiskas 7+. De prijs van dit kattenvoer steeg stiekem met maar liefst 44 procent. -
-
-
Zo doe je dat: jezelf profileren zónder irritant te worden
Niet iedereen houdt van de spotlights. Toch kan het voor je carrière geen kwaad om jezelf op de voorgrond te zetten, weet econoom en organisatiepsycholoog Mirjam Hubregtse uit eigen ervaring. In haar nieuwe boek Profileren zonder opscheppen vertelt ze hoe je dat doet zonder een opschepperige blaaskaak te worden. -
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg.