Volledig scherm
Hotels langs de Braziliaanse kust © ANP

Tientallen klanten van TravelBird staan voor dichte hoteldeur

Tientallen vakantiegangers die een reis hebben geboekt bij TravelBird komen hun hotel niet in omdat de Amsterdamse reisorganisatie niet heeft betaald, zo meldt het Parool.

Rianne on Twitter

Negatieve ervaring in Mallorca. Afgelopen zaterdag aangekomen bij ons hotel. Bleek het hotel niet betaald te zijn door TravelBird, of wij nogmaals even € 784,- wilden betalen???... tja, wat moet je dan? Je komt het... https://t.co/wFceVNsWgF

De Consumentenbond constateert dat, nadat de organisatie veel klachten van verontwaardigde reizigers ontving en op social media de klachtenregen alleen maar zag toenemen. Een woordvoerder van de bond spreekt van een opvallende kwestie.

,,Het is een onaangename verrassing wanneer je een weekendje weg boekt en vervolgens niet je hotel in kunt. We maken ons zorgen over de situatie bij TravelBird en willen consumenten dan ook waarschuwen: controleer van tevoren of je hotel is betaald.”

Voor dichte deur

Yvonne Loijens-Kouveld was een van hen. Na jaren van ‘goede ervaringen’ bleek bij aankomst op haar weekendadres in Ermelo dat Travelbird het hotel niet had betaald, met een dichte deur tot gevolg. ,,Wij hebben nu zelf het hotel opnieuw moeten betalen’’, schrijft de Schiedamse op Facebook. ,,Anders konden we niet op onze kamer.’’

Een telefoontje naar de reisorganisatie leverde haar een ‘sorry’ op en de belofte dat het geld zou worden terugbetaald. En Travelbird hield woord, een dag na thuiskomst stond het geld op de rekening. ,,Vandaag hebben wij het geld van Travelbird op onze rekening terug ontvangen’’, laat Yvonne weten, die haar dank uitspreekt voor de snelle oplossing. ,,Het probleem is voor ons opgelost.’’

Alternatieven

Consumentenbond on Twitter

Geboekt bij TravelBird? Check je reis! Wij zien signalen van vakantiegangers die voor een dichte hoteldeur staan omdat TravelBird het hotel nog niet betaald heeft. Klantenservice is moeilijk bereikbaar, overnachten kan pas na betaling. TravelBird meldt aan een oplossing te werken

Een aantal hotels besloot hun gasten toch binnen te laten en zelf contact op te nemen met TravelBird over de uitgebleven betaling. In de meeste gevallen moesten reizigers zelf het geldbedrag overmaken voordat ze hun hotelkamer mochten betrekken.

TravelBird liet volgens Het Parool weten dat ze inderdaad een betalingsvertraging hebben, maar dat de problemen eind deze maand nog worden opgelost. De Consumentenbond waarschuwt klanten. ,,Als je hebt geboekt, check dan bij het hotel en/of Travelbird of het in orde is. We krijgen wel meldingen van dat de klantenservice slecht bereikbaar is, maar dat zou nu beter zijn,‘’ aldus een woordvoerder. Consumenten die overwegen bij Travelbird te boeken adviseert de Consumentenbond goed uit te kijken. ,,Weet dat dit aan de hand is. Het is geen negatief advies, maar wees je bewust van dat dit speelt en dat er alternatieven zijn.‘’