Volledig scherm

Tijd verknoeien van de baas: We doen het bijna allemaal

Ongeveer vier op de tien werknemers mailt, surft en belt niet voor zichzelf in de tijd van de baas. Bijna de helft belt niet voor privédoeleinden onder werktijd, 44 procent houdt de e-mail voor thuis en 38 procent gebruikt internet op het werk louter voor het werk.

Dat blijkt uit onderzoek van ING onder tienduizenden bezoekers van de website, dat vandaag is gepubliceerd.

Veel mensen hebben er geen moeite mee de telefoon van de zaak ook voor zichzelf te gebruiken, maar mailen en internetten 'op kosten van de baas' is populairder. 'De directe kosten voor het versturen of ontvangen van een enkele e-mail zijn te verwaarlozen, maar als de klok doortikt, kunnen het toch dure berichten worden', aldus ING.

Zakelijk of privé
Andersom beginnen dankzij de moderne communicatiemiddelen de tijd van de baas en de privétijd steeds meer door elkaar te lopen, waardoor werknemers makkelijker in hun vrije tijd ook zakelijke berichten lezen of versturen, bellen of dingen opzoeken op internet.

'Omdat moeilijker te beoordelen wordt wat werktijd is, is het ook lastiger om werknemers op basis daarvan te belonen', stelt ING. Werknemers zouden daarom moeten worden beoordeeld op wat ze presteren en niet op de manier waarop hun prestaties tot stand komen.