Tom heeft dé oplossing voor fraude met concertkaartjes
InterviewGrote ergernis van velen: na uren in de digitale wachtrij te hebben gestaan vis je wéér achter het net voor een paar concertkaartjes. Die vlak daarna voor het vijfvoudige op websites worden aangeboden. Guts Tickets maakt daar een eind aan, belooft Tom Roetgering.
Waarom zitten wij te wachten op Guts Tickets?
,,Wij willen wereldwijd eerlijke tickets verkopen. Fans hebben vaak het nakijken als ze een kaartje voor een concert of voorstelling willen bemachtigen. Bij populaire optredens kopen handelaren met hulp van bots (automatische computerprogramma's, red.) kaartjes massaal op en verkopen ze die direct via allerlei sites door voor een veelvoud van de normale prijs. Daarnaast zijn er veel valse tickets in omloop. Mensen betalen fors voor een kaartje waarmee ze niet naar binnen kunnen.
Het theater en de artiest kunnen er niets aan doen, zien niets van de opbrengst, maar krijgen wel de schuld. Onze missie is zwarthandel en fraude met kaartjes tegengaan.''
Hoe voorkom je die zwarthandel?
,,Dankzij blockchain. De technologie is lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat je online recht op toegang koopt. Elke transactie wordt in de blockchain geregistreerd en is gekoppeld aan je smartphone. Fans betalen de eerlijke prijs die artiesten en theaters bepalen. Je krijgt geen papieren ticket. Een kaartje doorverkopen kan alleen via ons systeem, voor dezelfde prijs als waarvoor je het hebt gekocht. Woekerhandel is daardoor niet meer mogelijk. Fraude met dupliceren ook niet.''
Dus je hebt wel een mobieltje nodig om binnen te komen?
,,Inderdaad, een werkende telefoon met internetverbinding. Omdat je kaartje daaraan is gekoppeld met een code die we moeten scannen. Wij zorgen bij de ingang van een zaal voor stroom en wifi. Problemen lossen we ter plekke op.''
Jochem Myjer stuurde laatst alle bezoekers al voor z’n voorstelling een sms’je, om ze vast welkom te heten
Zijn er nog meer voordelen?
,,Het is ook heel handig voor het toekennen van zitplaatsen. Op het moment van aankoop kies je een bepaalde rang. Pas op de dag voor de voorstelling regelt een algoritme automatisch de plaatsverdeling. Alle groepen, hoe groot ook, kunnen daardoor bij elkaar zitten. Ook als ze niet tegelijk hebben gereserveerd.
Verder beschikken we over data waarmee we aan crowdmanagement kunnen doen. Het systeem weet waar iemand zich bevindt, zodat we mensen kunnen waarschuwen voor files onderweg en de weg kunnen wijzen naar een beschikbare parkeerplaats. Ook kunnen we iemand een aanbieding voor eten of drinken sturen op een bepaalde plek en op die manier rijen vermijden.
Daarnaast brengen we de artiest en de fans dichter bij elkaar. Jochem Myjer stuurde laatst alle bezoekers al voor z’n voorstelling een sms’je, om ze vast welkom te heten.''
Schaadt dat niet de privacy, als jullie alles van de bezoekers weten?
,,We hebben informatie, zoals naam, woonplaats, mobiel nummer en e-mailadres, nodig om onze diensten te kunnen leveren. Maar de nieuwe Europese privacyregels leven we na. Alleen als een bezoeker specifiek toestemming geeft, kan de artiest of het theater de gegevens gebruiken.''
Het is lastig om er als ticketverkoper tussen te komen bij organisatoren van evenementen
Zo’n goed systeem, dat moet wel een doorslaand succes zijn.
,,Nou, het is lastig om er als ticketverkoper tussen te komen bij organisatoren van evenementen. Live Nation domineert de ticketindustrie. Dat is in Nederland bijvoorbeeld eigenaar van Mojo, maar ook van Ticketmaster, die de verkoop van de Mojoconcerten doet. En van Seatwave, een handelaar in tweedehands kaartjes. Zij hebben de hele keten in handen.
Daarom benaderen we artiesten en theaters rechtstreeks. Die hebben er zelf belang bij dat publiek voor een eerlijke prijs een voorstelling kan bezoeken. Het duurt even voor een omslag als deze, want veel artiesten hebben contracten voor een paar jaar. Maar we zijn wereldwijd met artiesten in gesprek. Youp van ’t Hek, Jochem Myjer en Guus Meeuwis zijn ambassadeur van Guts Tickets in Nederland.''
Ben je niet bang dat anderen met jullie systeem aan de haal gaan?
,,Nee, onze voorsprong haal je niet zomaar in. We hebben een protocol gebouwd dat andere ticketingbedrijven kunnen gebruiken.Wij leveren de motor, zeg maar. Zodat iedereen over een paar jaar op een eerlijke manier kaartjes kan kopen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Tientallen grote ondernemingen beloven geen belasting meer te ontwijken
Ruim veertig Nederlandse multinationals en andere grote ondernemingen hebben afgesproken om zich niet of niet meer schuldig te maken aan belastingontwijking- en ontduiking. Bedrijven als Philips, Jumbo, Ahold Delhaize, Randstad, Shell, Heineken, Rabobank en KLM maakten bekend zich achter de zogenoemde Tax Governance Code van ondernemersorganisatie VNO-NCW te scharen. Daarmee geven ze concreet aan dat ze belastingafdracht als plicht zien waarbij ze beloven geen gebruik te maken van omwegen in belastingparadijzen om maar belastingen te ontwijken. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
KLM krijgt boete van 40.000 euro om niet terugbetalen geannuleerde tickets
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt aan drie airlines, waaronder KLM, boetes op voor de slechte naleving van passagiersrechten. Klanten die via het failliete D-reizen hadden geboekt, kregen hun geannuleerde tickets niet terugbetaald. Er is ook een last onder dwangsom opgelegd aan KLM die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro. -
Chaos op Schiphol: poging tot bestorming veiligheidscontrole
Boze reizigers hebben zondagavond op Schiphol geprobeerd de veiligheidscontrole te bestormen. Dat gebeurde nadat beveiligers een groot aantal wachtrijen afsloten omdat hun dienst er op zat, terwijl er nog lange wachtrijen stonden. Ook gisteren kampt de luchthaven nog met grote personeelstekorten bij de controles.
-
72
Onbelaste reiskostenvergoeding eindelijk omhoog: 21 cent per kilometer in 2023
Voor het eerst sinds 2006 gaat de onbelaste kilometervergoeding omhoog. Vanaf 1 januari mogen werkgevers aan hun personeel niet 19 cent, maar 21 cent per kilometer belastingvrij uitbetalen. In 2024 stijgt dit bedrag naar 23 cent. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Brussel opent jacht op crimineel geld, misdaad ligt mijlenver voor
Europa wil veel meer werk maken van zijn jacht op crimineel vermogen. Dat is hard nodig, want van de 139 miljard die misdaadbendes per jaar opstrijken - een bedrag dat in de buurt komt van de totale EU-begroting - wordt nu maar 2 procent bevroren en 1 procent afgepakt.