Volledig scherm
Tom Roetgering: ,,Woekerhandel en dupliceren is met Guts niet mogelijk.’’ © Marco Okhuizen

Tom heeft dé oplossing voor fraude met concertkaartjes

InterviewGrote ergernis van velen: na uren in de digitale wachtrij te hebben gestaan vis je wéér achter het net voor een paar concertkaartjes. Die vlak daarna voor het vijfvoudige op websites worden aangeboden. Guts Tickets maakt daar een eind aan, belooft Tom Roetgering.

Wie?

,,Hier gaat ’t heen, er is geen weg meer terug!’’ zegt Jochem Myjer over Guts.

En Youp van ’t Hek: ,,Als we dat maffiose kaartengajes een loer kunnen draaien ben ik dik tevreden.’’ Tom Roetgering (35) richtte met Ivo van der Wijk, Frans Twisk en Maarten Bloemers in 2016 IT- bedrijf Guts Tickets op, met als doel ticketfraude onmogelijk te maken. In 2017 organiseerde ze de ticketverkoop voor o.a. het congres Get In The Ring, het Here Comes The Summer Festival en Jochem Myjer. In 2018 en 2019 komen daar meerdere festivals bij.

Waarom zitten wij te wachten op Guts Tickets?
,,Wij willen wereldwijd eerlijke tickets verkopen. Fans hebben vaak het nakijken als ze een kaartje voor een concert of voorstelling willen bemachtigen. Bij populaire optredens kopen handelaren met hulp van bots (automatische computerprogramma's, red.) kaartjes massaal op en verkopen ze die direct via allerlei sites door voor een veelvoud van de normale prijs. Daarnaast zijn er veel valse tickets in omloop. Mensen betalen fors voor een kaartje waarmee ze niet naar binnen kunnen.

Het theater en de artiest kunnen er niets aan doen, zien niets van de opbrengst, maar krijgen wel de schuld. Onze missie is zwarthandel en fraude met kaartjes tegengaan.''

Hoe voorkom je die zwarthandel?
,,Dankzij blockchain. De technologie is lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat je online recht op toegang koopt. Elke transactie wordt in de blockchain geregistreerd en is gekoppeld aan je smartphone. Fans betalen de eerlijke prijs die artiesten en theaters bepalen. Je krijgt geen papieren ticket. Een kaartje doorverkopen kan alleen via ons systeem, voor dezelfde prijs als waarvoor je het hebt gekocht. Woekerhandel is daardoor niet meer mogelijk. Fraude met dupliceren ook niet.''

Dus je hebt wel een mobieltje nodig om binnen te komen?
,,Inderdaad, een werkende telefoon met internetverbinding. Omdat je kaartje daaraan is gekoppeld met een code die we moeten scannen. Wij zorgen bij de ingang van een zaal voor stroom en wifi. Problemen lossen we ter plekke op.''

Quote

Jochem Myjer stuurde laatst alle bezoekers al voor z’n voorstel­ling een sms’je, om ze vast welkom te heten

Zijn er nog meer voordelen?
,,Het is ook heel handig voor het toekennen van zitplaatsen. Op het moment van aankoop kies je een bepaalde rang. Pas op de dag voor de voorstelling regelt een algoritme automatisch de plaatsverdeling. Alle groepen, hoe groot ook, kunnen daardoor bij elkaar zitten. Ook als ze niet tegelijk hebben gereserveerd.

Verder beschikken we over data waarmee we aan crowdmanagement kunnen doen. Het systeem weet waar iemand zich bevindt, zodat we mensen kunnen waarschuwen voor files onderweg en de weg kunnen wijzen naar een beschikbare parkeerplaats. Ook kunnen we iemand een aanbieding voor eten of drinken sturen op een bepaalde plek en op die manier rijen vermijden.

Daarnaast brengen we de artiest en de fans dichter bij elkaar. Jochem Myjer stuurde laatst alle bezoekers al voor z’n voorstelling een sms’je, om ze vast welkom te heten.''

Schaadt dat niet de privacy, als jullie alles van de bezoekers weten?
,,We hebben informatie, zoals naam, woonplaats, mobiel nummer en e-mailadres, nodig om onze diensten te kunnen leveren. Maar de nieuwe Europese privacyregels leven we na. Alleen als een bezoeker specifiek toestemming geeft, kan de artiest of het theater de gegevens gebruiken.''

Quote

Het is lastig om er als ticketver­ko­per tussen te komen bij organisato­ren van evenemen­ten

Zo’n goed systeem, dat moet wel een doorslaand succes zijn.
,,Nou, het is lastig om er als ticketverkoper tussen te komen bij organisatoren van evenementen. Live Nation domineert de ticketindustrie. Dat is in Nederland bijvoorbeeld eigenaar van Mojo, maar ook van Ticketmaster, die de verkoop van de Mojoconcerten doet. En van Seatwave, een handelaar in tweedehands kaartjes. Zij hebben de hele keten in handen.

Daarom benaderen we artiesten en theaters rechtstreeks. Die hebben er zelf belang bij dat publiek voor een eerlijke prijs een voorstelling kan bezoeken. Het duurt even voor een omslag als deze, want veel artiesten hebben contracten voor een paar jaar. Maar we zijn wereldwijd met artiesten in gesprek. Youp van ’t Hek, Jochem Myjer en Guus Meeuwis zijn ambassadeur van Guts Tickets in Nederland.''

Ben je niet bang dat anderen met jullie systeem aan de haal gaan?

,,Nee, onze voorsprong haal je niet zomaar in. We hebben een protocol gebouwd dat andere ticketingbedrijven kunnen gebruiken.Wij leveren de motor, zeg maar. Zodat iedereen over een paar jaar op een eerlijke manier kaartjes kan kopen.''

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (56%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (44%)
25627 stemmen