Volledig scherm
Archieffoto © anp

Topbestuurders vragen steun politiek bij duurzaam ondernemen

De topbestuurders van vijftien Nederlandse bedrijven dringen aan op een regeerakkoord 'dat duurzaam ondernemerschap beloont en zo groene, economische groei bevordert'. Dat staat in een brief die zij woensdag hebben gestuurd aan informateur Edith Schippers.

Volgens de ondertekenaars zijn veel ondernemers graag bereid hun steentje bij te dragen aan innovaties die helpen internationale klimaatafspraken na te komen. Het nieuwe kabinet kan meehelpen door het met de juiste wetgeving en stimuleringsmaatregelen aantrekkelijker te maken daar in te investeren. 'Zorg dat duurzaam ondernemen loont', schrijven zij.

Ingenieursbedrijf Royal HaskoningDHV en ondernemersvereniging De Groene Zaak zijn de initiatiefnemers. Onder de overige bedrijven die de brief hebben ondertekend zijn bierbrouwer Bavaria, bouwbedrijf BAM, uitvaartverzorger DELA, beddenproducent Auping en telecombedrijf KPN. Samen vertegenwoordigen ze tienduizenden banen en miljarden euro's omzet.

Tienpuntenplan

Afgelopen jaren is het meerdere keren voorgekomen dat duurzaamheidsovereenkomsten die in een branche overeengekomen waren, in een later stadium alsnog strandden omdat ze volgens toezichter ACM in strijd waren met de concurrentieregels. Dit speelde onder meer bij afspraken uit het Energieakkoord van 2013 over het sluiten van kolencentrales.

Om hun pleidooi voor vergroeningsmaatregelen extra kracht bij te zetten hebben de bedrijfsdirecteuren een 'tienpuntenplan' opgesteld om informateur Edith Schippers en de onderhandelaars van VVD, CDA, D66 en GroenLinks op weg te helpen. Naast het voorstel over de mededingingsregels, wordt daarin onder meer om extra investeringen gevraagd.

'Veel duurzame innovaties worden goedkoper, evenals kapitaal om te investeren. Bedrijven kunnen veel bereiken, maar veranderen gaat niet zonder prikkels', aldus de bestuurders. 'Het Nederlandse regeerakkoord kan daarmee als voorbeeld dienen in Europa.'

  1. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.