Volledig scherm
Een rij vrachtwagens op de A259 maandag bij een Britse test wat de gevolgen zijn van een no deal brexit. Er wordt rekening gehouden met vrachtwagenfiles van tientallen kilometers lengte vanwege de douaneformaliteiten. © EPA

Transporteurs vrezen Brexit-nachtmerrie: uren wachten voor Britse douane

Nederlandse transportbedrijven wachten met angst en beven op de brexit. ,,In het ergste scenario moeten onze chauffeurs met een ordner vol documenten een Brits douanehokje in om stempels te halen.’’

Bij een no-deal brexit, als het Verenigd Koninkrijk zonder afspraken de EU verlaat, zijn transportbedrijven op 29 maart in één klap terug in 1992: de wereld van vóór het Verdrag van Maastricht, een wereld met slagbomen bij de grens, lange wachttijden en een eindeloze papierwinkel.

The Financial Times openbaarde deze week een overheidsrapport dat rept over wachttijden van zes dagen als het 70 seconden kost om elke truck die aankomt in Dover te controleren. Er arriveren dagelijks 10.000 vrachtwagens in de havenplaats. Een dikke minuut controle per vrachtwagen leidt al tot een file van 1200 tot 2700 vrachtwagens. ,,Een file die maandagavond begint en zaterdagochtend eindigt’’, aldus het overheidsrapport. Als het 80 seconden per vrachtwagen duurt, dan komt alles en iedereen voorgoed stil te staan.

Volle dag

Ook Paul van Lier, financieel directeur bij Heebink Logistic Services, heeft een nachtmerrie. ,,Een chauffeur van ons die bij een Brits douanehokje binnen moet om een stempel te halen. Zoals vroeger. En dat de inhoud dan wordt gecontroleerd. Van oudere chauffeurs hoor ik dat dat vroeger wel een volle dag kon duren.’’

Het transportbedrijf uit Veenendaal rijdt louter op Engeland. Van Lier: ,,Honderd ritten per week. Wij doen groupagevervoer. In één trailer kunnen goederen van wel twintig klanten zitten.’’ Bij een harde brexit moeten al die producten export- en importdocumenten hebben, facturen, specificaties. Heebink heeft twee mensen in dienst genomen om alles zo veel mogelijk te digitaliseren. ,,Als we het moeten printen, en niemand weet wat de eisen worden, heeft iedere chauffeur een ordner bij zich met meer dan 100 documenten per rit. Chaos.’’

Extra douaniers

Quote

Uiteinde­lijk betaalt de Britse consument de rekening voor het duurdere transport

Paul van Lier

Ook de Nederlandse douane bereidt zich voor op het ergste. Vorig jaar is begonnen met het werven van 928 douaniers. Eind maart zijn er ruim 500 aangenomen van wie er 300 inzetbaar zullen zijn. ,,Dat is genoeg om de eerste gevolgen van de brexit op te vangen’’, zegt Gera van Weenum van het ministerie van financiën.

Vrachtauto’s uit het Verenigd Koninkrijk zullen niet meer ongehinderd van de boten kunnen rijden. Maar het zijn er ook zo veel, dat niet alles gecontroleerd kan worden. ,,We zullen keuzes in de handhaving moeten maken. Maar dat gebeurt nu ook al.’’ Niet elke container van buiten de EU wordt doorgelicht.

De douane leidt het nieuwe personeel in groepen van 150 mensen op. ,,We kunnen niet sneller. Je moet het zelf ook aankunnen. Ons personeelsbestand groeit 20 procent.’’ 

Van Lier denkt en hoopt dat de harde brexit uiteindelijk niet doorgaat. ,,Er is nu een chicken game bezig. Op het laatste moment zal er wel een oplossing komen.’’ Hij zegt dat de Britten niet weten wat ze doen. ,,Al het transport naar Engeland zal duurder worden. Als wij bij de douane moeten wachten, kost dat geld. En distributiecentra waar wij leveren werken met lostijden. Als we om 16.00 uur gepland staan, helpen ze ons niet meer als we een half uur later komen. Moeten we weer wachten. En uiteindelijk betaalt de eindgebruiker, de Britse consument de hogere rekening.’’

Parkeerruimte

De transportsector zoekt inmiddels parkeerruimte voor opleggers voor wanneer het onverhoopt chaos wordt. ,,Bij Hoek van Holland zijn er ten zuiden van de Maas genoeg truckparkings, maar aan de noordkant wordt nog gezocht naar ruimte, de brancheorganisaties en het havenbedrijf overleggen daarover’’, zegt Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland.

Aan Britse zijde is Manston Airport, een oud vliegveld bij Ramsgate, gereedgemaakt als parkeerplaats. Er kunnen 6000 vrachtwagens wachten tot ze naar Dover mogen.

Van Lier verwacht een enorme drukte als volgende week de stemming in het Lagerhuis heeft plaatsgevonden. ,,Bedrijven zullen voorraden willen hebben voordat de complete chaos na de brexit ontstaat.’’