Volledig scherm
Hotels langs de Braziliaanse kust. © ANP

TravelBird op randje van faillissement

updateReisorganisatie TravelBird heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het Amsterdamse bedrijf met 310 medewerkers is in financiële problemen gekomen en is er niet in geslaagd om snel extra financiering te regelen.

Reizigers hebben volgens het bedrijf niets te vrezen. TravelBird is lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Daardoor zijn reizigers die een reis via TravelBird hebben geboekt, gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van de SGR, zo laat de organisatie weten. ,

,Mensen die op korte termijn zouden vertrekken, zijn op de hoogte gesteld dat hun reis is geannuleerd. Zij worden financieel gecompenseerd. Reizigers die nu onderweg zijn, kunnen hun reis gewoon afmaken", stelt een woordvoerder gerust. 

De mooie zomer in Nederland heeft het bedrijf geen goed gedaan: het aantal boekingen liep de afgelopen tijd fors terug. ,,TravelBird had te weinig vet op de botten om die tegenslag op te vangen", vult de zegsman aan. 

Eind vorige week werden de eerste scheuren bij het bedrijf zichtbaar. Bij de Consumentenbond kwamen tientallen klachten binnen van mensen die geboekt hadden bij TravelBird die hun hotel niet in konden omdat de reisorganisatie de rekeningen niet bleek te hebben betaald.

Travelbird bevestigde toen dat er sprake was van betalingsvertragingen, maar verwachtte dat de problemen eind deze maand zouden zijn opgelost. Dat is duidelijk niet gelukt. ,,Er was wel een overnamekandidaat in beeld, maar die haakte op het allerlaatste moment af”, reageert de TravelBird-woordvoerder.

Explosief

De reisonderneming zag in 2010 het licht en groeide in korte tijd explosief. In de eerste helft van dit jaar maakte het voor de eerste keer winst. Sinds de oprichting in 2010 heeft TravelBird aan 7 miljoen klanten een vakantie verkocht. Elke dag vertrekken vele honderden klanten. 

SGR is onderwijl al druk bezig met het helpen van gedupeerde reizigers, zo laat het garantiefonds weten. ,,Al onze zorg gaat eerst uit naar het helpen van reizigers die in het buitenland op de bestemmingen zijn. Dat pakken wij samen met de reisbranche op. Onder andere TUI helpt ons hierbij om de reizigers die op dit moment in het buitenland verblijven te ondersteunen’', aldus SGR-directeur Erik Jan Reuver.

Verder adviseert het fonds klanten om geen betalingen meer te doen aan TravelBird voor nog niet aangevangen reizen. De Consumentenbond raadt klanten aan om contact op te nemen met SGR, Travelbird en met het geboekte hotel. ,,Check bijvoorbeeld bij het hotel of de betalingen in orde zijn zodat je niet ter plekke voor onaangename verrassingen komt te staan’’, zegt een woordvoerster.