Trein duur? Niet als je goed zoekt
De prijzen van treinkaartjes rijzen de pan uit, maar wie een beetje zoekt, rijdt voor een tientje heel het land door. Groepsretourtjes via Facebook zijn al voor 7 euro per persoon te vinden en grote winkelketens houden tal van acties met goedkope kaartjes. Dat doet ook de NS. Naar schatting gaan er jaarlijks 5 miljoen over de toonbank.
Delen per e-mail
Het is echt niet nodig om meer dan 20 euro te betalen voor een retour
Deze krant meldde deze week dat de prijzen van treinkaartjes twee keer harder stijgen dan de inflatie. Een retourtje ging in 8 jaar met 32 procent omhoog. Maar wie - letterlijk - slim shopt kan voor ouderwetse prijzen met de trein. Hema, Blokker, AH, Etos, Kruidvat, Primera, Jumbo zowat iedere grote winkelketen houdt ook geregeld acties met goedkope treinkaartjes.
Wie bijvoorbeeld vandaag van Den Bosch naar Amsterdam en terug wilde was voor een regulier treinkaartje 30,40 euro kwijt. Maar bij La Place slechts 20 euro, inclusief lunch. De ketens verkopen de kaartjes om extra klanten in de winkel te krijgen.
Actiekaartjes
Bij de online Spoordeelwinkel van NS zijn ook actiekaartjes te koop, vaak in combinatie met een uitje of een high tea. Eind deze maand komt volgens website treinreiziger.nl Etos met een nog scherpere actie 19,90 voor twee personen.
,,Het is echt niet nodig om meer dan 20 euro te betalen voor een retour,'' zegt Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl. ,,Als ik met de trein wil, dan kijk ik een dag eerder waar ik mijn kaartje moet kopen.'' Hij heeft op zijn site een drukbezochte vergelijker om het goedkoopste kaartje te vinden.
Restrictie
De goedkope treinkaartjes hebben één belangrijke restrictie. Ze zijn pas na 9 uur 's ochtends te gebruiken. De allergoedkoopste zelfs pas na 11 uur. In het weekeinde zijn de deals wel heel de dag geldig. ,,Ook buiten de spits rijden er treinen en de vrije plaatsen die er dan zijn willen we graag verkopen,'' zegt NS-voorlichter Ton Boon. Hij wil niet zeggen hoeveel actiekaartje NS verkoopt. ,,2012 was het het laatste jaar dat NS er iets over zei,'' zegt Van Kuyeren. ,,Toen werden er 2,5 miljoen actiekaarten verkocht. Ik schat dat het er nu 4 tot 5 miljoen per jaar zijn.''
Boon bevestigt dat de goedkope actiekaartjes goed lopen. Zo goed zelfs dat binnenkort reizen in de avondspits, tussen 16 en 18.30 uur, niet meer mogelijk is met een actiekaartje. Door de tienduizenden koopjesjagers en de dagjesmensen puilen de treinen ook in de avondspits uit. Maar NS gaat wel door met de actiekaarten. ,,We komen met nieuwe actieproducten zoals kaartjes die een heel weekeinde geldig zijn.''
Facebook
Een relatief nieuw fenomeen is dat groepen mensen die elkaar vinden via Facebook samen kaartjes met groepskorting naar bijvoorbeeld Amsterdam kopen. De facebookgroepen voor groepskaarten naar grote steden hebben honderden tot duizenden volgers. Ze kennen elkaar niet en reizen ook niet samen. Het kaartje wordt gemaild. Zo'n groepsticket voor tien personen kost 70 euro.
NS vindt het niet erg, maar grijpt sinds kort in bij handelaren die verdienen aan de groepskaartjes. Want op drukke trajecten is er een grijze tussenhandel ontstaan die voor de administratieve dienstverlening 1 euro per kaartje extra vraagt en dat is in strijd met de voorwaarden.
De NS schat dat er op jaarbasis voor 2 miljoen euro groepskaartjes worden verkocht waarbij het erop lijkt dat er misbruik wordt gemaakt van de mogelijkheden. Tot dusver lukt het om de tussenhandel met juridische aanschrijvingen in toom te houden, maar toch wordt er gekeken naar aanscherping van de voorwaarden, bijvoorbeeld de eis dat je echt als groep samen moet reizen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Prijs treinrit in 8 jaar explosief gestegen
De prijs van een treinkaartje is sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2008 bijna twee keer zo hard gestegen dan de inflatie. Treinkaartjes werden tot wel 35 procent duurder. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
Scooterverkoop dankzij corona door het dak, steeds vaker elektrisch
Scooterdealers hebben dankzij de coronacrisis een absoluut topjaar beleefd. In totaal werden er bijna 85.000 exemplaren geregistreerd, 45 procent meer dan in 2019. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Eén op de vijf nieuwe scooters is elektrisch aangedreven. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.
-
PREMIUM
column De vrouw des huizes betaalt de rekening voor de scholensluiting
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. In haar verhalen probeert zij ons economisch gedrag te verklaren. -
PREMIUM
Aantal horecazaken stijgt: 2670 nieuwe ondernemingen sinds eerste lockdown
Ondanks de coronacrisis stijgt het aantal horecaondernemingen. Sinds de eerste lockdown in maart zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. ,,Slechter dan nu kan het niet, dus dan kan het alleen maar beter gaan.” -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?