Volledig scherm
© ANP

'Treinen van NS steeds vaker kapot'

Treinen van de NS kampen steeds vaker met mankementen waardoor ze niet of te laat vertrekken. Dat blijkt uit gegevens van Rijdendetreinen.nl, maar volgens de NS klopt dat niet.

Volledig scherm
© ANP
Quote

Op sommige trajecten is de frequentie verdubbeld van een keer per half uur naar een keer per kwartier. Dan is het logisch dat er meer storingen optreden als er meer treinen rijden

Edwin van Scherrenburg, NS-voorlichter

In 2014 waren er 355 kapotte treinen. Vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 569 defecte treinen. Gebrekkig materieel van de NS is daarmee volgens de website de grootste oorzaak van storingen op het spoor. Maar de NS ontkent dat er vorig jaar meer treinen kapot zijn gegaan.

De stijging is volgens het spoorbedrijf te wijten aan een verbetering van de informatievoorziening door de NS opdat de reiziger weet waar hij aan toe is. Rijdendetreinen.nl haalt het gros van de informatie van de NS-site met storingen.

Drukker
NS zegt dat er meer kleine storingen worden gemeld op de site en dat het treinverkeer drukker is geworden. ,,Op sommige trajecten is de frequentie verdubbeld van een keer per half uur naar een keer per kwartier. Dan is het logisch dat er meer storingen optreden als er meer treinen rijden,'' aldus NS-voorlichter Edwin van Scherrenburg.

Vorig jaar werd in totaal 2930 keer een storing op het spoor, een toename van 18 procent ten opzichte van 2014. Vergeleken met 2012 is het aantal storingsmeldingen met bijna 50 procent gestegen.

Reizigers op Rotterdam Centraal en Schiphol hadden het vaakst last van oponthoud door onder andere kapotte wissels, treinen en bovenleidingen. Maandag is de dag met de meeste storingen.

Vandalisme
Volgens spoorbeheerder ProRail zijn er juist steeds minder technische mankementen en worden de storingen veroorzaak door derden. Zo is er gemiddeld een vertraging van ruim 3 uur vanwege mensen die op het spoor lopen. Ook vandalisme, stroomstoringen en ongevallen zorgen voor oponthoud. Exacte cijfers kan het bedrijf nog niet geven.

Een op de drie storingen is binnen een uur verholpen. Volgens spoorvakbond VVMC leiden de vele storingen tot grote irritaties bij reizigers en daarmee tot een slechte sfeer in de trein. Het meeste oponthoud op het spoor is het gevolg van storingen of defecten in de infrastructuur: kapotte wissels, seinen, spoorovergangen en de bovenleiding. Ook zelfdoding is een grote oorzaak van storingen op het spoor; vorig jaar 270 keer.

Dupe
De politiek grijpt de cijfers aan om staatssecretaris Dijksma nog eens te verzoeken meer te investeren in onderhoud van het spoor. ,,De reiziger mag niet de dupe worden van de chaos bij ProRail", aldus Stientje van Veldhoven (D66).