Uber verzekert chauffeurs tegen zwangerschap, ook de mannen
Taxidienst Uber zegt beter voor zijn chauffeurs te willen zorgen. Vanaf komende maand ontvangen de grote meerderheid van de 3.000 Nederlandse chauffeurs financiële compensatie bij ziekte, zwangerschapsverlof en ongevallen.
Delen per e-mail
Dat heeft Uber vanmiddag bekend gemaakt. Voor de regeling werkt Uber samen met de grote Franse verzekeraar AXA, waar het sinds januari ook al een ongevallenpolis voor zijn UberEats-koeriers afsloot.
De financiële compensatie - genaamd Partner Protection - geldt voor het overgrote deel van alle 150.000 chauffeurs en koeriers in Europa, inclusief de meeste van de 3.000 rijders die in ons land maandelijks inloggen op de app om ritten te maken. UberEats telt inmiddels honderden bezorgers.
De zwangerschapsverlofvergoeding is een eenmalige vaste uitkering van 1.000 euro en geldt óók voor mannelijke chauffeurs & koeriers. Bij een ongeval tijdens een Uber-rit krijgen chauffeurs maximaal 30 dagen lang een ongemakkenvergoeding van 55 euro als ze daardoor niet kunnen rijden. Dat maakt totaal 1650 euro. UberEats koeriers krijgen maximaal 800 euro (30 euro per dag).
Om voor vergoeding in aanmerking te komen moeten taxichauffeurs wel tenminste 150 ritten hebben gereden in de twee maanden daarvoor. Voor koeriers van maaltijdbezorgdienst UberEats geldt een minimum van 30 ritten in twee maanden.
Aantrekkelijker
We zijn niet altijd een goede partner geweest voor onze chauffeurs
Met de compensatie maakt Uber het aantrekkelijker voor chauffeurs om te rijden en lijkt het bedrijf ook tegemoet te komen aan de kritiek in Nederland en Europa. In veel landen lag de dienst afgelopen jaren onder vuur omdat het regelgeving zou ontwijken. Uiteindelijk bepaalde het Europese Hof dat Uber een taxibedrijf en geen digitale bemiddelingsdienst is en aan toepasselijke wetgeving moet voldoen.
In thuisland VS raakte Uber verder in opspraak door verhalen over een seksistische werkcultuur. Uiteindelijk kostte dat oprichter en ceo Travis Kalanick vorig jaar zomer de kop.
In een blog betuigt topman Dara Khosrowshahi, sinds augustus 2017 de nieuwe ceo, spijt dat het zijn chauffeurs afgelopen jaren heeft verwaarloosd. Onze chauffeurs en koeriers vormen het hart van Uber, schrijft Khosrowshahi. ,,Maar geleidelijk zijn we het zicht daarop kwijt geraakt. We focusten ons te veel op groei en niet genoeg op de mensen die deze groei mogelijk maakten. We noemden chauffeurs partners, maar handelden niet altijd daarnaar.''
Verder lezen na de foto
Luisteren
De ceo zegt daarvan geleerd te hebben. ,,Een belangrijk onderdeel van een goede partner zijn, is goed luisteren. Chauffeurs vertellen ons dat ze van de vrijheid van het eigen baas zijn zeer waarderen [..], maar ze vertellen ook dat ze meer zekerheid en een gerust gemoed willen. De ups en downs van het leven zoals een ongeluk krijgen, ziekte, of de geboorte van een kind, behoren niet allerlei bijkomende financiële stress op te leveren.''
In november verbeterde Uber de voorwaarden voor chauffeurs overigens ook al. Zo loopt de meter al na twee minuten als op een klant gewacht moet worden. Dat was vijf minuten. Ook wordt een pensioenspaarregeling gefaciliteerd. Rijders betalen dan geen afsluitkosten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Britse vrijhavens vormen de trots van de brexiteers
Tien vrijhavens moeten de pronkstukken van het Verenigd Koninkrijk na de brexit worden. Deze belastingparadijzen fungeren als vliegwiel van de economie in verarmde regio’s. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog. -
CDA: Laat supermarkt dokken voor doorstart mkb
Het CDA wil noodlijdende mkb’ers en familiebedrijven financiële lucht geven ‘na corona’. Veelverdieners en winnaars van de crisis, zoals supermarkten, krijgen de rekening gepresenteerd via een tijdelijke solidariteitsheffing. -
PREMIUM
Zó snel? Deze nieuwe bezorgsuper in Rotterdam belooft je bestelling in tien minuten af te leveren
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUM
Op zoek naar de schimmige wereld achter hondje Riva: een plek waar geld belangrijker is dan gezondheid
De vraag naar honden is groter dan ooit. Malafide fokkers en handelaren spelen hier handig op in en verdienen grof geld. Dat ondervond ook journalist Paolo Laconi. Een zoektocht door een twijfelachtige business naar de herkomst van zijn hondje Riva.