Volledig scherm
© ANP

Unilever dreigt te stoppen met adverteren bij Google en Facebook

Unilever, wereldwijd een van de grootste adverteerders, dreigt met een advertentiestop voor Google en Facebook, als zij haatboodschappen blijven verspreiden en niet genoeg doen om kinderen te beschermen.

Dat zegt Unilevers marketing-directeur Keith Weed vandaag op een groot marketingcongres in Londen. Dat meldt zakenkrant The Financial Times, die de toespraak van Weed al heeft ingezien. 

,,Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien'', aldus de marketing-directeur. 

Transparantiemoeras

De techreuzen moeten daarom stoppen met 'slaapwandelen' en actie ondernemen, claimt hij. ,,We kunnen geen geld blijven pompen in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie.'' 

Unilever is het concern achter grote merken als Unox, Dove, Axe en Zwitsal. Volgens de zakenkrant gaf het vorig jaar 7,7 miljard uit aan marketing. Alleen Proctor & Gamble adverteert wereldwijd meer.   

Kritisch 

Het Brits-Nederlandse concern besteedt ongeveer een kwart van zijn advertentie-budget online. Sinds de levensmiddelengigant zo'n jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen, bekijkt het onder andere zijn marketingbudget kritisch. Zo is de hoeveelheid tv-commercials voor alle merken al flink teruggebracht.

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (56%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (44%)
25627 stemmen