Unilever gaat merendeel van zijn thee-divisie afsplitsen, waaronder Lipton
Was- en levensmiddelenproducent Unilever gaat het merendeel van zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, afsplitsen. Wel behoudt het bedrijf zijn thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in het samenwerkingsverband met PepsiCo voor Lipton-ijsthee. Dat maakte Unilever bekend bij de publicatie van halfjaar- en kwartaalcijfers.
Begin dit jaar kondigde Unilever aan zijn thee-activiteiten tegen het licht te gaan houden. Daarbij lagen alle opties op tafel, waaronder een verkoop. Volgens Unilever waren de activiteiten die worden afgesplitst vorig jaar goed voor een omzet van 2 miljard euro. De afsplitsing moet voor het einde van volgend jaar worden afgerond.
Bronnen hadden onlangs aan persbureau Bloomberg al gemeld dat Unilever wilde vasthouden aan de theebezittingen in India en Indonesië en de samenwerking met PepsiCo. Naar verluidt hebben meerdere partijen zich al gemeld voor een mogelijke overname, waaronder investeerders KKR, Cinven en Bain Capital. Ook de Zwitserse eigenaar van chocolademaker Barry Callebaut, Jacob Holdings, zou interesse hebben.
Unilever maakte verder bekend dat de omzet in het tweede kwartaal is uitgekomen op 13,3 miljard euro. Daarbij namen de totale opbrengsten met ruim 3 procent af op jaarbasis. Onderliggend, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, zakte de omzet met 0,3 procent. Over de eerste helft van dit jaar werd een omzet behaald van 25,7 miljard euro. De nettowinst was 3,5 miljard euro, tegen 3,2 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar.
Veel interesse
Topman Alan Jope verklaarde in een toelichting dat alle mogelijkheden rond de thee-activiteiten worden overwogen, zoals een verkoop aan een strategische koper, en dat de interesse in de markt groot is. Hij gaf aan dat de groeivooruitzichten voor de thee-activiteiten beter zijn als apart bedrijf dan onder de vleugels van Unilever.
Verder zei Jope dat in de afgelopen periode een erg wisselend beeld was te zien bij de verkopen van Unilever. Zo werden meer schoonmaak- en hygiëneproducten voor in huis verkocht vanwege het coronavirus, maar ging de verkoop van ijsjes voor consumptie buitenshuis stevig onderuit door de lockdownmaatregelen in veel landen. Dat gold ook voor de verkoop van levensmiddelen aan de horeca. De verkoop van ijs voor thuis steeg juist flink.
Vorige maand werd bekend dat Unilever dit jaar geen reclames meer plaatst op de sociale netwerken Facebook, Instagram en Twitter voor de Amerikaanse markt. Het bedrijf wees daarbij op de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten op de sociale media. Jope zei dat mogelijk volgend jaar weer advertenties op die platformen in de Verenigde Staten geplaatst kunnen gaan worden, afhankelijk van de aanpak van racisme en haatdragende berichten door die bedrijven.
Beurs
Het aandeel Unilever was vandaag in trek op de Amsterdamse beurs na een goed ontvangen handelsupdate. De Europese beurzen openden licht hoger. Op het Damrak verwerkten beleggers naast de resultaten van Unilever ook de kwartaalberichten van onder meer informatieleverancier RELX, industrieel toeleveranciers Aalberts en groothandelsbedrijf Sligro.
De AEX-index op Beursplein 5 noteerde kort na opening van de markt 1 procent in de plus op 578,53 punten. De MidKap won 0,5 procent tot 778,71 punten. De beurzen in Londen, Parijs en Frankfurt stegen tot 0,4 procent.
Unilever klom 8,5 procent bij de hoofdfondsen. Het levensmiddelenconcern boekte afgelopen half jaar meer winst. Unilever kondigde tevens aan het merendeel van zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, af te splitsen. Wel behoudt het bedrijf zijn thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in het samenwerkingsverband met PepsiCo voor Lipton-ijsthee.
RELX zakte 2,9 procent. De informatie- en dataleverancier zag de omzet in de eerste jaarhelft aanzienlijk dalen. Dat kwam vooral doordat de divisie voor vakbeurzen amper evenementen kon organiseren. Andere divisies van het moederbedrijf van uitgever Elsevier zagen de opbrengsten nog wel stijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
8
Nieuwe technologie ChatGPT nog niet warm ontvangen op werkvloer: ‘We moeten ermee aan de slag’
Nieuwe technologieën als ChatGPT beloven het werk drastisch te veranderen, maar de meeste werkgevers en werknemers lijken er nog niet warm voor te lopen, zo komt naar voren in een CNV-onderzoek onder 3000 werkenden. -
Update59
Staking bij ING op 30 maart, bank wil overlast voor klanten zoveel mogelijk beperken
Personeel van ING Bank gaat op donderdag 30 maart wederom actievoeren voor een betere cao-deal. Volgens de vakbeweging gaat het om een staking ‘met landelijke impact’ die een werkdag zal duren. ING Bank doet zijn best om klanten niet de dupe te late worden van de acties. -
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
PREMIUM3
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
eigen tuin eerst
Plant nu een vlinderstruik in je tuin voor meer bijen en vlinders
Meer vlinders in je tuin? Met een paar vlinderstruiken heb je dat zo voor elkaar. Nu is de ideale tijd om ze te planten. Tuingoeroe Romke van de Kaa heeft een paar mooie exemplaren voor je uitgezocht.
-
PREMIUMAan het werk10
‘Boomer’ Benno (62) wilde hip blijven, maar werd ontslagen toen er een nieuwe wind waaide
‘Boomer’ Benno (62) doet alles om jong en hip over te komen, maar werd toch ontslagen toen er een nieuwe wind door het bedrijf waaide. Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt, en helpt hem op pad. -
-
-
Meer meisjes kiezen voor technische vmbo-opleiding: ‘Ze behoren straks tot de elite’
Dit schooljaar meldde ruim 20 procent meer meisjes zich aan voor een technische vmbo-opleiding, dan in het jaar ervoor. De uitdaging is echter om meisjes ook in het vervolg van hun carrière in de techniek te behouden. -
Doorstart voor failliet modemerk Scotch & Soda na overname door Amerikaans Bluestar Alliance
Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda maakt een doorstart. Het failliet gegane bedrijf wordt overgenomen door Bluestar Alliance, een Amerikaanse onderneming die diverse modemerken bezit zoals sportmerk Hurley.