Volledig scherm
© REUTERS

Unilever telt 3,3 miljard neer voor Indiase tak van GSK

Levensmiddelenconcern Unilever neemt de voedingstak van het Indiase GlaxoSmithKline (GSK) over voor 3,3 miljard euro. Het gaat om de divisie Health Food Drinks. Dit onderdeel is actief in India, Bangladesh en een twintigtal andere landen in de regio. 

Het belangrijkste merk in de GSK-divisie is het Amerikaanse merk Horlicks, een moutdrankje dat in rap tempo aan populariteit wint in India. Ook het populaire chocoladedrankje Boost valt onder de GSK-dochter. Met het akkoord is een einde gekomen aan een maandenlange strijd om de voedingsdivisie. Behalve Unilever waren ook concurrenten Nestlé en Coca-Cola in de race.

De overname behelst drie onderdelen: het samengaan van de beursgenoteerde onderdelen van beide bedrijven in India, de overname van een belang van 82 procent in GSK Bangladesh en de verwerving van commerciële activiteiten en bezittingen buiten India.

Strategische stap

 De deal is een grote strategische stap voor Unilever: India is op dit moment de belangrijkste opkomende markt voor het concern. Voor topman Paul Polman zal de aankoop zijn laatste wapenfeit voor Unilever zijn. Hij kondigde vorige week zijn vertrek aan. In oktober moest hij zijn plannen om het hoofdkantoor te verplaatsen naar Rotterdam intrekken. 

Met deze krant sprak hij onlangs voor het eerst over deze kwestie. Tijdens dat interview zei hij: ,,We hebben heel duidelijk tegen het kabinet gezegd: als je ooit wilt dat Unilever met zijn hoofdkantoor naar Nederland komt, kan dat nooit gebeuren met dividendbelasting. Wanneer ik dat zei? Altijd. En andere mensen van Unilever ook.’’