Volledig scherm
Merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje gaan over in buitenlandse handen © ANP

Unilever verkoopt margarines voor 6,8 miljard euro aan investeerder KKR

Unilever verkoopt zijn margarinetak voor ruim 6,8 miljard euro aan investeringsmaatschappij KKR. Het was- en levensmiddelenconcern rekent erop dat de deal halverwege volgend jaar kan worden afgerond.

Unilever zette de margarinetak, met merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje, afgelopen voorjaar in de etalage. Dat gebeurde nadat een overnamepoging van Kraft Heinz was afgewend.

Unilever wees de avances van die Amerikaanse branchegenoot af. Daarbij beloofde de onderneming zijn best te doen zelfstandig meer waarde te creëren voor aandeelhouders, onder meer door de margarinetak af te splitsen.

Nostalgie

Merkendeskundige Bas Kist zei eerder niet te verwachten dat een nieuwe buitenlandse eigenaar aan de uitstraling van de Nederlandse margarines zal gaan tornen en daarmee aan de nostalgische gevoelens die de merken oproepen.

,,Het zijn zulke waardevolle namen. Misschien dat de samenstelling van de margarine iets verandert, andere ingrediënten worden gebruikt of een extra productgroep wordt toegevoegd. Maar Blue Band, Bona, Becel en Zeeuws Meisje blijven bestaan.''

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (58%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (42%)
20690 stemmen