Veel doden door ongelukken met oude heftrucks
Er gebeuren te veel ongelukken met heftrucks. Gemiddeld eens in de twee maanden komt daarbij iemand om. De voertuigen zijn vaak verouderd en strenge regels om ermee te rijden ontbreken.
Bij chauffeurs wil een fatsoenlijke rijcursus nog weleens ontbreken, bij kleine bedrijven rijden de heftrucks gewoon tussen de werknemers door en van nieuwe technieken wordt nog te weinig gebruik gemaakt. Terwijl allerlei maatregelen mogelijk zijn, is het aantal zware ongelukken met een heftruck in Nederland hoog. En steeds vaker ook met dodelijke afloop, waarschuwt de Stichting Arbeidsongevallen. Vorige week was het raak bij een bedrijf in Nuenen. Daar raakte een medewerker zwaargewond bij een ongeluk. De man was vergeten de handrem aan te trekken, waardoor hij klem kwam te zitten tussen de truck en de laadklep van een vrachtwagen.
Volgens Heftruck Nederland gebeuren jaarlijks 1.700 ongevallen met een heftruck, waarvan 150 zwaar en 7 dodelijk. De Inspectie SZW, dat geen specifieke cijfers bijhoudt, ziet ook de zware voertuigen de laatste jaren steeds vaker terug in haar rapporten. ,,In ons land rijden veel heftrucks rond. In Nederland, en Brabant in het bijzonder, zitten veel transportbedrijven en distributiecentra. En dat worden er alleen maar meer'', aldus een woordvoerder.
Het grote aantal ongevallen was ook Roy Groothuis van Blom Opleidingen opgevallen. Bij het bedrijf worden jaarlijks 20.000 heftruckchauffeurs opgeleid. Dat zouden er veel meer moeten zijn, zegt Groothuis: ,,De enige vereiste is dat je een gedegen instructie krijgt. Dat kan ook bij het bedrijf waar je werkt. Maar wat is gedegen? Ik heb wel eens gezien dat er een palletje wordt verplaatst en een paar slalommetjes worden gereden. Er zijn genoeg chauffeurs die geen fatsoenlijke cursus hebben gehad.''
Regelgeving
Goede regelgeving vanuit de overheid ontbreekt, volgens Groothuis. Er moeten volgens hem duidelijke eisen worden gesteld aan wie op een heftruck rijdt. Hetzelfde geldt voor hoe het bedrijf rekening houdt met veiligheid: ,,De grote bedrijven hebben wel een verkeersplan, met gescheiden routes voor lopende mensen en heftrucks. Maar bij mkb'ers ontbreekt dat geregeld.''
Nog een aandachtspunt: nieuwe technologie. Tegenwoordig zijn er heftrucks met achteruitrijsensoren, die automatisch stoppen als iemand te dichtbij staat. Of de 'blue spot'. Wie in een luidruchtige omgeving de heftruck niet hoort aankomen, ziet wel het blauwe schijnsel naderen. Groothuis: ,,Dat soort technologie kun je ook op oude modellen monteren.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Update
Stakingsdreiging bij grondpersoneel KLM nu cao-overleg vastzit
De onderhandelingen over een nieuwe cao voor grondpersoneel bij KLM zijn vooralsnog in een impasse beland. De maatschappij hoopt nog altijd op een snel akkoord, maar dat wordt lastig omdat de vakbonden niet op een lijn zitten. Platformmedewerkers van KLM dreigen ondertussen zonder tussenkomst van de bonden opnieuw tot actie over te gaan. -
PREMIUMKoken & Eten
Dit Parijse topterras is trekpleister voor toeristen en draait jaaromzet van 12 miljoen euro
Twee Amerikaanse vrouwen voelen zich eventjes op-en-top Parisiennes. Ze hebben een assortiment Franse kaasjes voor zich, nippen aan hun witte wijn, en kijken met modieuze zonnebrillen op hun neus naar de voorbijgangers op de zonovergoten Boulevard Saint-Germain. -
PREMIUM
Dit is de ‘fiets van de toekomst’: banden die nooit lek raken en verwarmde handvatten
Slimme verlichting, verwarmde handvatten, een vingerafdruksensor. Dankzij de doorbraak van de e-bike wordt de oer-Hollandse tweewieler steeds meer een hightech vervoermiddel. Fietsmerk Cortina ontwikkelde een ‘fiets van de toekomst'. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUMmet video
Toekomst Floriade in gevaar na fiasco Almere: ‘Mensen gaan geen 35 euro betalen voor paar simpele paviljoens’
Het voortbestaan van de Floriade is in serieus gevaar nu de editie in Almere op een steeds groter fiasco uitloopt. Bezoekers blijven weg en de verliezen stapelen zich op. Heeft de ooit prestigieuze wereldtuinbouwtentoonstelling nog toekomst?
-
PREMIUMKoken & Eten
Waarom we ineens allemaal dit Italiaanse biertje drinken
Je struikelt er bijna over: in de supermarkt, het café en restaurants zie je een Italiaans biertje, met op het etiket een man met een groen hoedje. Het bier klotst in veel glazen en kelen, maar hoe komt het dat zoveel bierdrinkers ineens allemaal vallen voor Birra Moretti? Het is lastig om een nieuw biermerk te introduceren. Tipje van de sluier: met een goede campagne en diepe zakken is veel mogelijk. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.