Veel doden door ongelukken met oude heftrucks
Er gebeuren te veel ongelukken met heftrucks. Gemiddeld eens in de twee maanden komt daarbij iemand om. De voertuigen zijn vaak verouderd en strenge regels om ermee te rijden ontbreken.
Delen per e-mail
Bij chauffeurs wil een fatsoenlijke rijcursus nog weleens ontbreken, bij kleine bedrijven rijden de heftrucks gewoon tussen de werknemers door en van nieuwe technieken wordt nog te weinig gebruik gemaakt. Terwijl allerlei maatregelen mogelijk zijn, is het aantal zware ongelukken met een heftruck in Nederland hoog. En steeds vaker ook met dodelijke afloop, waarschuwt de Stichting Arbeidsongevallen. Vorige week was het raak bij een bedrijf in Nuenen. Daar raakte een medewerker zwaargewond bij een ongeluk. De man was vergeten de handrem aan te trekken, waardoor hij klem kwam te zitten tussen de truck en de laadklep van een vrachtwagen.
Volgens Heftruck Nederland gebeuren jaarlijks 1.700 ongevallen met een heftruck, waarvan 150 zwaar en 7 dodelijk. De Inspectie SZW, dat geen specifieke cijfers bijhoudt, ziet ook de zware voertuigen de laatste jaren steeds vaker terug in haar rapporten. ,,In ons land rijden veel heftrucks rond. In Nederland, en Brabant in het bijzonder, zitten veel transportbedrijven en distributiecentra. En dat worden er alleen maar meer'', aldus een woordvoerder.
Het grote aantal ongevallen was ook Roy Groothuis van Blom Opleidingen opgevallen. Bij het bedrijf worden jaarlijks 20.000 heftruckchauffeurs opgeleid. Dat zouden er veel meer moeten zijn, zegt Groothuis: ,,De enige vereiste is dat je een gedegen instructie krijgt. Dat kan ook bij het bedrijf waar je werkt. Maar wat is gedegen? Ik heb wel eens gezien dat er een palletje wordt verplaatst en een paar slalommetjes worden gereden. Er zijn genoeg chauffeurs die geen fatsoenlijke cursus hebben gehad.''
Regelgeving
Goede regelgeving vanuit de overheid ontbreekt, volgens Groothuis. Er moeten volgens hem duidelijke eisen worden gesteld aan wie op een heftruck rijdt. Hetzelfde geldt voor hoe het bedrijf rekening houdt met veiligheid: ,,De grote bedrijven hebben wel een verkeersplan, met gescheiden routes voor lopende mensen en heftrucks. Maar bij mkb'ers ontbreekt dat geregeld.''
Nog een aandachtspunt: nieuwe technologie. Tegenwoordig zijn er heftrucks met achteruitrijsensoren, die automatisch stoppen als iemand te dichtbij staat. Of de 'blue spot'. Wie in een luidruchtige omgeving de heftruck niet hoort aankomen, ziet wel het blauwe schijnsel naderen. Groothuis: ,,Dat soort technologie kun je ook op oude modellen monteren.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
Boeren in de Noordzee, kan dat wel?
Een spectaculair plan van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland: leg een eiland aan in de Noordzee, zodat er meer ruimte beschikbaar komt om te boeren. Hoe realistisch is dat? We vragen het Bas Jonkman, hoogleraar Waterbouw aan de TU Delft. -
PREMIUM
Duurzame opties voor in je kledingkast: kies de juiste stof, laat kleding vermaken en ruil in
De voorjaarscollectie prijkt weer in de (online) etalages. Waar begin je als je geen wegwerpkleding wilt kopen en op zoek bent naar duurzamere alternatieven? We zetten enkele tips op een rij. -
Exportgroei China begin 2021 hoogste in 20 jaar
De Chinese export is in de eerste twee maanden van dit jaar met een groei van meer dan 60 procent de hoogste in ruim 20 jaar, zo blijkt zondag uit officiële gegevens. Ook de invoer nam sterk toe als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, die de economie van het land vorig jaar bijna tot stilstand heeft gebracht. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
PREMIUM
Waarom vriendschappen verwateren na één jaar corona: ‘Wat te veel inspanning kost, overleeft niet’
Een jaar corona drukt op onze sociale relaties. Contact houden met vrienden voelt lastiger dan ooit, want na een jaar teren op videocalls, appjes en wandelafspraken, slaat de vermoeidheid en verslagenheid toe. Twee psychologen lichten toe waar die sociale vermoeidheid vandaan komt en of we daar na corona nog vanaf komen. ,,We concentreren onze energie nu op de vriendschappen die ons het meeste opleveren.”
-
PREMIUM
Duurste stad van Europa loopt razendsnel leeg door pandemie
Nergens in het Verenigd Koninkrijk zorgt de pandemie voor een grotere kaalslag dan in Londen. Ruim 700.000 inwoners hebben de hoofdstad verlaten, de huurprijzen dalen. -
PREMIUMwoningnood23
Jacques (70) voelt zich het land uitgejaagd: ‘Ik heb nu maar een huis in Italië gekocht’
De helft van de Nederlanders die wil verhuizen, heeft veel problemen met het vinden van een nieuwe woning, blijkt uit een peiling van I&O Research. Voor Jacques Stavenuiter (70) is het woningtekort reden om het land te verlaten. ,,Ik moet voorkomen dat ik onder een brug terechtkom.” -
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld?