Veel foto's volle treinen voor ConsumentenClaim

De oproep om foto's te maken van overvolle treinen levert ladingen 'bewijsmateriaal' op om een mogelijke rechtszaak tegen de NS te beginnen. De initiatiefnemende organisatie ConsumentenClaim heeft inmiddels 300 exemplaren binnen en verwacht er nog flink wat. De NS benadrukt dat zij alles doen wat in hun macht ligt om het probleem terug te dringen.

Met een nieuwe spits in aantocht zet ConsumentenClaim zich maandagmiddag schrap. Hun oproep leverde 's morgens al meer dan 300 beelden via sociale media en e-mail op. ,,In de avondspits verwachten we weer een lading", vertelt woordvoerster Nadia Parisi. En dat gaat waarschijnlijk nog wel even door.

De organisatie, die NS eerder opriep om reizigers een groot deel van de reiskosten terug te betalen als ze last hebben gehad van overvolle treinen, gaat nog twee weken door met het verzamelen van foto's. ,,Door middel van aanééngesloten reeksen foto's kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein door storingen, maar dat het om een structureel probleem gaat", aldus directeur Stef Smit.

Vervolg
Alle beelden worden uiteindelijk aan vervoersbedrijf NS voorgelegd. ,,We merken dat het enorm leeft", stelt Smit. De NS heeft aangegeven met ConsumentenClaim in overleg te willen blijven. ,,De komende periode worden er vervolggesprekken met de NS gevoerd. Als we niet tot een regeling kunnen komen, dan maken we de gang naar de rechter."

Quote

De 5200 treinen die we elke dag laten rijden is echt hogere wiskunde. De eerste die zegt 'ik kan het beter' mag langskomen

Eric Trinthamer, woordvoerder NS

De NS laat weten al lange tijd in gesprek te zijn met ConsumentenClaim. ,,We hebben hen uitgelegd dat we maatregelen zullen treffen en evalueren. Dat varieert van extra treinen tot het omzetten van eerste klas plekken - waar vaak wel plek is- naar tweede klasse tot het uitstellen van onderhoud", aldus woordvoerder Eric Trinthamer.

Hij vervolgt: ,,We begrijpen dat zij opkomen voor de rechten van reizigers en dat stellen we alleen maar op prijs. Maar soms kunnen we niet meer doen, dan we nu al doen. We doen alles wat in onze macht ligt en we blijven in gesprek. De 5200 treinen die we elke dag laten rijden is echt hogere wiskunde. De eerste die zegt 'ik kan het beter' mag langskomen."

38.000 handtekeningen
ConsumentenClaim is niet de enige die actie voert tegen de volle treinen. Meer dan 27.000 studenten hebben zich inmiddels aangemeld voor het NK Treinreizen tijdens de spits, dat dinsdag plaats moet vinden. Met de actie protesteren de studenten tegen het plan van de NS om studenten buiten de spits te laten reizen door de collegetijden aan te passen. Een bijbehorende petitie leverde al meer dan 38.000 handtekeningen op.

nsclaim

U kunt hier de foto van uw (overvolle) trein uploaden. Wij verzoeken u van elke treinreis die u maakt in de periode van 7 t/m 18 maart 2016 één of meer foto's te maken waaruit blijkt hoe druk het in de trein is.