Volledig scherm
Sanne Oosterhoff (R), directeur Operations Vroom en Dreesman met actievoerders voor een filiaal van het warenhuis. © anp

V&D en bonden opnieuw om tafel op verzoek rechter

V&D en de vakbonden gaan een uiterste poging wagen om uit hun loonconflict te komen. Ze krijgen daarvoor tot woensdagmiddag twaalf uur de tijd, anders doet voorzieningenrechter Gerrard Boot volgende week maandag uitspraak.

Quote

Ik verwacht er weinig van, maar ga graag het gesprek aan met V&D

Martijn den Heijer, onderhandelaar CNV

FNV en CNV eisten vanochtend dat de rechtbank Amsterdam het warenhuis terugfluit in hun poging de salarissen van de 5500 V&D medewerkers met 5,8 procent tot ruim tien procent te verlagen. Dat zou een gemiddelde werknemer 200 tot 300 euro per maand kosten. 

Tijdens de zitting bleken de vakbonden bereid 2 procent salaris in te leveren mits daar harde baangaranties en een goed sociaal plan tegenover staan. Volgens de advocaten van V&D is dat bod ,,niet realistisch". Wel blijkt V&D plots bereid om het personeel te laten mee delen in de winst als het warenhuis eenmaal weer winstgevend is. 

Volgens FNV-bestuurder Niels Suijker kwam dat voorstel ,,als een konijn uit de hoge hoed," maar rechter Gerrard Boot ziet toch ruimte. ,,Ik geef u beide 48 uur om er uit te komen en mij uiterlijk woensdagmiddag om twaalf uur aan te geven of u redelijke kansen op succes ziet. Als die er niet zijn, doe ik maandag uitspraak." Volgens FNV en CNV is een loonsverlaging volstrekt in strijd met de wet en bovendien op onbeschofte wijze aan werknemers en bonden meegedeeld.

ZARA
Vooralsnog lijkt de kans klein dat bonden en V&D-directie er uit komen. Deed V&D in het geschil met de grote verhuurders flinke concessies, nu lijkt de directie tamelijk onwrikbaar vast te houden aan de loonsverlaging. Slechts enkele kleine punten lijken bespreekbaar. ,,Ik verwacht er weinig van, maar ga graag het gesprek aan," zei CNV-onderhandelaar Martijn den Heijer.

Eerder had het warenhuis ruim een uur geprobeerd de rechtbank te overtuigen van de noodzaak van een loonoffer. De huidige lonen liggen veel te hoog, aldus de raadsvrouw, veel hoger dan bij concurrenten als ZARA, CoolCat, Zalando, Primark. Uit onderzoek zou blijken dat de lonen 12 procent hoger liggen dan het gemiddelde. ,,Mede doordat we veel oudere werknemers hebben." V&D wijst er bovendien op dat een werknemer van 62 jaar liefst 13,5 week aan seniorendagen heeft naast de reguliere vakantie. ,,Die uren bevriezen we, dus raken mensen niet kwijt. Er komt alleen niets extra's bij." 

Die ouderen moeten nog diverse toeslagen inleveren en gaan er 10 procent op achteruit komende drie jaar. De directie liet achter weten dat er niet alleen gevraagd wordt in te leveren. Zo zijn de toeslagen voor werken op zondag verhoogd en gaat het personeel in ruil voor het inleveren meedelen in de winst. ,,De 2 procent die de bonden aanbieden is niet realistisch." 
 
Winstgevend
De raadsvrouw van V&D betoogde dat de loonkosten met 9 miljoen per maand de hoogste kostenpost is, 1 miljoen meer dan de maandelijkse huren. Als het loonoffer doorgaat, bespaart het noodlijdende concern het eerste jaar 5 miljoen en uiteindelijk zelfs 13 miljoen. ,,In 2017 is V&D dan weer winstgevend, juist door de loonsverlaging." Ze wijst er op dat V&D afgelopen jaar 49 miljoen euro verlies leed en 42 miljoen in 2013.
 
,,Als er nu niet gesneden wordt in die enorme loonkostenpost is er geen toekomst. Dan dreigen de andere stakeholders zich straks alsnog terug te trekken."
 
Toekomst
Volgens commissaris Jacob de Jonge is er zeker toekomst voor V&D. Hij stelde bank in een presentatie voor de rechtdat zelfs in afgelopen slechte tijden marktaandeel won, nu al acht jaar op rij. ,,Er is ruimte voor een retailer met belevingsexperience in de binnensteden. V&D is de tweede mode retailer in Nederland na C&A, online groeien we 10 procent per jaar." De Jong, oa oud-topman van Bijenkorf, benadrukte dat het middensegment belangrijk blijft. ,,Al die experts die zeggen dat het alleen om het lage en hoge segment draait, hebben ongelijk. Het midden is gewoon het grote segment. Dan moet je je echter wel profileren."
 
Hij wijst er op dat binnensteden de laatste jaren 26 procent minder bezoekers kregen, V&D kreeg 13 procent minder mensen over de vloer en zag zijn omzet 10 procent dalen. ,,We doen het dus beter dan het gemiddelde," aldus De Jonge. Tegelijk heeft het concern een groot concurrentienadeel. ,,Als wij morgen van zoals Primark in Nederland zouden beginnen zouden we jaarlijks 20 miljoen euro minder loon hoeven te betalen. Dat zegt genoeg."