Volledig scherm
© anp

Verdubbeling dodelijke ongelukken bij overwegen

UpdateHet aantal aanrijdingen bij overwegen is in 2015 met meer dan 39 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor (van 23 naar 32). Het aantal ongelukken met dodelijke afloop bij spoorwegovergangen is zelfs bijna verdubbeld (van 7 naar 13), meldt spoorbeheerder ProRail dinsdag in zijn jaarverslag. ,,De meeste ongevallen vinden plaats op beveiligde overwegen'', zegt ProRail-woordvoerder Anne Kodde.

De cijfers
Vorig jaar vonden er in totaal 32 aanrijdingen op overwegen plaats. 13 mensen verloren daarbij het leven. 2 mensen raakten zwaargewond, 4 licht. Veruit de meeste ongevallen vonden plaats op overwegen die voorzien zijn van lampen, bellen en spoorbomen. Drie van de 33 ongevallen vonden in 2015 plaats op niet actief beveiligde overwegen.

Boetes
ProRail deelde in 2015 1095 boetes uit aan weggebruikers die zich bij overwegen niet aan de regels hielden. Dat is iets minder dan het jaar daarvoor. In 2014 deelde PorRail 1311 boetes uit bij overwegen. Boetes kunnen oplopen tot 230 euro. ProRail doet sinds 2015 aangifte bij gevaarzetting op overwegen, met als doel het bewustzijn van weggebruikers te vergroten.

,,We zien helaas nog veel gevaarlijk gedrag op en rond overwegen'', aldus Kodde. ,,In een aantal gevallen hebben we aangifte gedaan en dat doen we steeds vaker.'' Zo zijn er steeds weer mensen die onder gesloten spoorbomen door kruipen. ,,Mensen lijken steeds meer haast te hebben.''

Gasflessen
Sommige weggebruikers maakten het afgelopen jaar erg bont. Zo keerde een vrachtwagen geladen met gasflessen op een spoorwegovergang. En een vrachtwagenchauffeur verloor op een overweg een niet goed vastgezette shovelbak.

Er is ook een positieve ontwikkeling op veiligheidsgebied. Er rijden steeds minder treinen door rood licht. In 2015 gebeurde dat 86 keer, in 2014 nog 98 keer en in 2013 zelfs nog 152 keer. ,,ProRail plant de treinritten zo dat machinisten onderweg zo min mogelijk rode seinen tegenkomen. En vervoerders leiden hun machinisten beter op. Die gecombineerde aanpak werpt zijn vruchten af'', aldus ProRail.


Volledig scherm
Volledig scherm
© ProRail