Volledig scherm
Maxime Verhagen. © anp

Verhagen ziet vergunning kolencentrale alsnog komen

De uitkomsten van nader onderzoek zullen nieuwe vergunningverlening voor de elektriciteitscentrale van RWE/Essent in de Eemshaven niet in de weg staan, zo verwacht minister Maxime Verhagen van Economische Zaken. 'De uitspraak van de Raad van State geeft aan hoe ingewikkeld vergunningverlening is bij dit soort grote projecten'.

Volledig scherm
De in aanbouw zijnde kolencentrale in de Eemshaven. © anp

De minister erkent dat het project enige vertraging oploopt voor de structurele vergunningverlening, maar het heeft geen gevolgen voor de energieverstrekking, stelt hij. Ook minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur denkt dat uiteindelijk wel zal worden ingestemd met de bouwplannen.

De Raad van State vernietigde vanochtend de vergunningen voor de bouw van de kolengestookte elektriciteitscentrale van RWE/Essent in de Groningse Eemshaven.

Onvoldoende onderzoek
Volgens het rechtscollege is onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen voor onder meer de Waddenzee en de Duitse Waddeneilanden. Voor de Nederlandse Waddeneilanden was dit wel goed onderzocht. De minister en de provinciebesturen moeten daarom bij eventuele nieuwe vergunningen beter onderzoeken wat de gevolgen zijn van de uitstoot van stikstof voor een aantal Duitse Waddeneilanden.

Reacties
De reacties op de uitspraak van de Raad van State zijn wisselend. RWE/Essent liet vanmiddag weten 'zeer teleurgesteld' te zijn. De politiek is verdeeld in twee kampen. Oppositiepartijen zijn blij met het stilleggen van de bouwplannen terwijl VVD, PVV en CDA waarschuwen voor de economische impact hiervan. De milieuorganisaties die de zaak aanspanden zijn ook tevreden en willen dat de bouw van de centrale zo snel mogelijk gestaakt wordt.

Er wordt al 3 jaar aan de kolencentrale gebouwd. De centrale moet de grootste van Nederland moet worden en kost 2,6 miljard euro.

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.