Volledig scherm
© ANP XTRA

Verlopen anonieme OV-kaart is kassa voor de NS

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, houdt miljoenen euro's over aan mensen die het saldo op hun verlopen anonieme OV-kaart niet terugeisen. Het bedrijf, eigendom van de NS en andere grote vervoerders, zegt niet te weten om hoeveel geld het precies gaat.

Quote

Al staat er nog maar 60 cent op. 60 cent maal al die miljoenen kaarten die verlopen is nog steeds veel geld dat aan de strijkstok blijft hangen

Sanne van Galen

De OV-chipkaart werd 5 jaar geleden op grote schaal ingevoerd. De plastic kaartjes gaan 5 jaar mee, daarna zijn ze niet meer te gebruiken. Dit jaar en volgend jaar verloopt het gros van de 6,7 miljoen anonieme kaarten die in omloop zijn. Op die kaarten staat op dit moment 65 miljoen euro aan reistegoed.

Na het verlopen van een kaart is het tegoed niet meer te gebruiken en moet er een schriftelijk verzoek worden gedaan om het terug te krijgen. Bij dat verzoek vervalt ook alle anonimiteit. Retourpinnen bij een oplaadapparaat gaat niet. Translink zegt dat alle apparaten aangepast moeten worden om dit mogelijk te maken. Dat is het bedrijf nog niet van plan.

Bankrekening
Volgens Translink zijn er nu al 2,1 miljoen kaarten verlopen. Wat er is gebeurd met de ongeveer 20 miljoen euro aan tegoed dat naar schatting nog op die kaarten staat weet het bedrijf niet. Translink zegt dat het op een 'risicoloze bankrekening' staat. Evenmin weet Translink hoeveel mensen met een verlopen kaart hun geld terugvragen.

Pas over 1,5 jaar is duidelijk hoeveel geld van verlopen OV-kaarten niet is geclaimd. Volgens het bedrijf kan er ook een negatief saldo van 4 euro op een verlopen kaart staan. Maar een positief saldo is aannemelijker. De kaart 'leegreizen' is lastig. Er moet altijd saldo op staan, wie de trein pakt moet minimaal 20 euro tegoed op de anonieme kaart hebben.

Reizigersorganisatie Rover ergert zich aan de methode van terugbetaling van Translink en niet alleen omdat de procedure omslachtig is. ,,Er moet een formulier ingevuld worden met al je personalia en je bankgegevens, terwijl je voor een anonieme kaart had gekozen,'' zegt Sanne van Galen van Rover. De belangengroep vindt dat er een veel klantvriendelijker methode moet komen om het geld op de OV-kaart terug te krijgen.

Onduidelijk
Wat er gebeurt met het geld dat niet is geclaimd, is onduidelijk. Van Galen: ,,Je wordt wel gewaarschuwd bij het inchecken dat je kaart over enige tijd verloopt, dus veel mensen zullen de kaart zo veel mogelijk leegreizen. Maar al staat er nog maar 60 cent op. 60 cent maal al die miljoenen kaarten die verlopen is nog steeds veel geld dat aan de strijkstok blijft hangen.''

Rover is een ludieke actie begonnen. Reizigers wordt gevraagd hun anonieme verlopen OV-kaart op te sturen. Rover claimt het geld terug voor de lobby van een klantvriendelijker OV-kaartsysteem.

Translink laat weten dat in 2016 zal worden besloten wat er met het niet-geclaimde geld zal gebeuren. ,,Zoals gebruikelijk, komt dit dan ten goede aan de reizigers,'' zegt voorlichtster Anita Hilhorst.