Volledig scherm
© ANP

Verzekeraars in hun maag met toename letselschade

Slachtoffers van verkeersongevallen stappen vaker naar de rechter om hun schade te claimen. De gang naar de rechter is gemakkelijker geworden sinds 5 jaar geleden een wet is ingevoerd die slachtoffers meer mogelijkheden geeft te procederen over de hoogte van de schadevergoeding. Afgelopen jaar waren verzekeraars 1,2 miljard euro kwijt aan letselschade in het verkeer.

Autoverzekeringen zijn al jaren verlieslatend voor verzekeraars. Het aantal schadegevallen daalt, maar juist bij letselschade zit een forse stijging. Vooral de buitengerechtelijke kosten, onder andere de kosten voor letselschadeadvocaten en bemiddelaars, nemen snel toe.

Afgelopen jaar waren verzekeraars hier 240 miljoen euro aan kwijt. Verzekeraars zitten in hun maag met die stijging. ,,We vragen ons af waar die kostenstijging in zit,'' zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. ,,Daar willen we over praten met de letselschadeadvocaten.''

Verklaring
Geertruid van Wassenaer, voorzitter van de LSA de branchevereniging  van letselschadeadvocaten, heeft een verklaring. ,,Sinds een paar jaar moeten verzekeraars de kosten van een letselschadeadvocaat vergoeden bij deelgeschillen. Letselschade is opgebouwd uit talloze onderdelen, bijvoorbeeld hoeveel medische kosten maakt iemand, of hoeveel kan iemand nog werken als gevolg van een ongeval. Al die onderdelen kunnen tot een geschil leiden en dat wordt dan voorgelegd aan de rechter die er een uitspraak over doet.''

Tot 5 jaar geleden waren de kosten van een advocaat voor rekening van het slachtoffer. Als het geschil over een klein bedrag ging was het niet de moeite om dit aan de rechter voor te leggen. De advocaatkosten zouden hoger uitpakken dan de claim en dan was procederen geen optie.

Mediation
,,Nu is het mogelijk over één van die onderdelen een afzonderlijk deelgeschil aan de rechter voor te leggen. De kosten van de advocaat komen voor rekening van de verzekeraar. Daarnaast is mediation steeds populairder, dat werkt ook kostenverhogend,'' zegt Van Wassenaer.

Het lukt verzekeraars maar niet de verliezen op autoverzekeringen te beperken. Over 2014 bedroeg het verlies 430 miljoen euro voor de verzekeraars. Als de verzekeraars de schadelast niet weten te beperken dreigt een premieverhoging voor automobilisten.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt
    PREMIUM

    Tandenbor­stels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt

    Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn een paar voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’