Volledig scherm
Archiefbeeld ter illustratie © anp

Vijf tips om niet opgelicht te worden bij autoverhuur

De vakantieperiode komt er weer aan en menig Nederlander reist af naar het buitenland en huurt daar een auto. Maar hoe weer je je tegen autoverhuurders die je proberen te belazeren met kleine lettertjes? De 5 valkuilen bij autohuur in het buitenland en wat je daar volgens de Consumentenbond aan kunt doen.

Volledig scherm
© anp

1. Kleine lettertjes
Huurders worden vaak overvallen door kleine lettertjes in de voorwaarden, zoals meerkosten voor jonge, oude of extra bestuurders, navigatie, autostoeltjes. Vaak is een creditcard op naam van de huurder nodig. Tip: Check de voorwaarden vooraf. Extra bestuurder kost zo 5 à 10 euro per dag. Bestuurders jonger dan 25 of ouder dan 70 of 75 jaar betalen vaak meer. Neem zelf navigatie en autostoeltje mee. Wees op tijd met inleveren, een uur te laat kan een dag extra huur kosten.  

2. Gedoe met verzekering
Basisverzekeringen voor wettelijke aansprakelijkheid zijn vaak inbegrepen, maar wel met fors eigen risico tot wel 1000 euro. Huurders worden regelmatig ter plaatse onder zware druk gezet om een dure verzekering af te sluiten, ook als zij dachten dat die al inbegrepen was. Tip: Lees vóór reservering de verzekeringsvoorwaarden en verlaag het eigen risico of koop het af. Laat aan de hand van de voucher ter plaatse zien dat zo'n verzekering niet nodig is. Wil de verhuurder de auto niet meegeven, probeer dan telefonisch hulp te krijgen van je boekingssite of intermediair. Als het niet anders kan, teken je onder protest, betaal met creditcard, maak je klacht duidelijk en probeer je geld terug te krijgen via creditcardmaatschappij. 

Volledig scherm
© anp

3. Zogenaamde schade
Bij het terugbrengen van de auto of later krijgen huurders soms een rekening voor schoonmaakkosten of schade die zij niet hebben veroorzaakt, zoals minuscule krasjes die bij controle onopgemerkt bleven. Tip: Maak bij het afhalen foto's - of beter nog een filmpje - vanuit alle hoeken. Laat alle aanwezige beschadigingen aantekenen op het formulier. Laat na controle bij het terugbrengen een medewerker tekenen dat de auto geen (nieuwe) beschadigingen heeft.  

4. Brandstoftrucs  
Sommige verhuurders hanteren een 'full-empty policy', daarbij betaal je voor een volle tank en mag je die leeg inleveren. Instinker is dat je een veel hogere prijs betaalt dan aan de pomp en soms nog een toeslag, terwijl je voor ongebruikte brandstof weinig of niets terugkrijgt. Tip: Kies voor een verhuurder met een eerlijk brandstofbeleid: vol meenemen, vol inleveren. Neem foto's van de brandstofmeter bij afhalen en inleveren, bewaar tankbonnen, noteer kilometerstanden en tank zo dicht mogelijk bij de luchthaven.  

5. Spookafschrijvingen
Bij thuiskomst worden huurders geconfronteerd met raadselachtige creditcardafschrijvingen. Tip: Vraag bij het inleveren van de auto na de controle een bewijs van de kosten. Controleer thuis regelmatig creditcardafschrijvingen. Maak meteen bezwaar met een afschrift naar de intermediair. Verhuurder Sunny Cars biedt - voor zover bij de Consumentenbond bekend is - op populaire bestemmingen autohuur aan zonder creditcard en dus ook zonder borg.