Virtuele webshops en goedkope winkels hebben de toekomst
Tijdelijke 5 euro-winkels, lege etalages, tobbende winkelcentra: de neergang van Vroom & Dreesmann staat niet op zich. Waar moet het naartoe met onze binnensteden? 'Naar Action willen we nog wel. Daar zijn de prijzen zo laag, dat valt niet thuis te bezorgen'.
Delen per e-mail
Van V&D zal de echte vernieuwing niet komen, eerder van Google en Amazon
Laatst struinde hoogleraar sociologie Jan Rath in zijn vrije tijd even door Alkmaar. Hij zag daar wat zich in elke middelgrote stad aftekent. ,,Veel panden die leegstaan. Veel van die tijdelijke, slordige etalages. Van die winkels die je overal vindt. Blokker. Kruidvat. H&M.'' Hem overviel een gevoel van 'jammer'. ,,Het haalt toch de levendigheid uit zo'n stad: je komt er als dagjesmens niet alléén voor de kaasmarkt.''
Veranderingen
Voor Kitty Koelemeijer is Raths sfeertekening 'een teken aan de wand'. Volgens de Nyenrode-hoogleraar Marketing en Retailing staan de winkelcentra -'of we het nu leuk vinden of niet'- aan de vooravond van enorme veranderingen. ,,We denken dat we al heel wat gezien hebben. Maar we gaan nog dingen meemaken die we ons nu niet voor kunnen stellen.''
Zo zijn de huidige webshops volgens haar 'binnen 10 à 15 jaar' compleet achterhaald. ,,Over een tijd stappen we een virtuele winkel binnen, waar de schappen gevuld zijn met spullen die precies op onze wensen zijn afgestemd. Geen echt warenhuis zoals de V nee, een computerwarenhuis dat zó voor je ogen verrijst.''
Voor dit soort futuristische dingen zijn we nu nog niet klaar, weet Koelemeijer: ,,Ondanks de enorme populariteit van het web, klampen we ons nog steeds aan oude patronen vast. Zo handhaven we veel te veel vierkante winkelmeters. En zet elke gemeente in op een eigen winkelcentrum, zonder rekening te houden met de concurrentie van andere, grotere steden. En werpen gemeenten en vastgoedeigenaren ook nog eens fikse drempels op. Door klanten om parkeergeld te vragen en ondernemers om hoge huren.''
Supergoedkoop
De enige winkels die zich naar Koelemeijers analyse nog wel goed handhaven, zijn supermarkten en goedkope ketens als Primark en Action. ,,Voor dagelijkse, verse producten vinden we een fysieke winkel blijkbaar nog altijd praktischer dan online. Ook naar zo'n Action willen we nog wel toe. Daar zijn de prijzen zo laag, dat valt niet thuis te bezorgen.''
Veel ondernemers zijn volgens haar vooral bezig om de dingen die ze al deden, sneller, efficiënter of zuiniger te doen, in plaats van te onderzoeken of ze hun bedrijf heel anders moeten inrichten voor een betere toekomst. ,,Ik vrees dat de echte vernieuwing dan ook niet van de V&D's zal komen, maar eerder van Google, Facebook en Amazon. Die vragen zich wel af: hoe zal de consument zich in de toekomst gedragen?''
Toch is de gewone nering volgens hoogleraar Rath zeker niet dood. Want funshoppers - mensen die winkelen vóór alles gezellig vinden - blijven er altijd. ,,Dat is de reden dat de centra van de grote steden op zondag nog steeds stampvol zijn.'' Winkels met een funfactor hebben wat hem betreft dan ook de toekomst. ,,Zo'n plek als de Markthal in Rotterdam: dat is een beleving.''
Service
Ook de jonge marketeers Chris Ockers en Marijn Groenendijk, die met hun scriptie Bringing the store to the people in 2013 een prijs won, geloven nog best in de binnensteden. Zolang er winkels zijn die internet met hun service overtroeven. ,,Als echte kledingwinkel kan je je nog best onderscheiden: bijvoorbeeld door de inschakeling van personal assistants die klanten helpen keuzes te maken.''
En ze geloven in 'brand stores' waar het niet om omzet gaat, maar om service en advies. ,,Apple bindt haar klanten bijvoorbeeld offline in de winkel, maar haalt veel van de omzet online.'' Er is bovendien altijd plek voor ondernemers die net even een nieuw niche ontdekken. ,,Een kleine Amsterdamse keten als Bilder en de Clerq, waar je in één keer alle ingrediënten voor één gerecht koopt.''
Hoogleraar Rath vindt ondanks zijn Alkmaarse gevoel van jammer dat we niet te veel over de teloorgang moeten jammeren. 'Wij' zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor. ,,Uit een van onze onderzoeken blijkt dat mensen wel zeggen dat ze de plaatselijke middenstand belangrijk vinden, maar dat ze er weinig komen. Hoe vaak kopen we niet een boek bij Bol.com in plaats van om de hoek?''
Bovendien: de steden zijn permanent in beweging. ,,Neem zoiets als de supermarkt: die heeft toch ook heel winkels weggevaagd? Dat zijn we een beetje vergeten.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de beste smartwatches van dit moment
Smartwatches worden steeds slimmer en gevarieerder, maar welke kun je het beste kopen? We zetten samen met de redactie van Tweakers de beste opties van verschillende merken op een rij. -
PREMIUMContainerfile
Dit zijn de mensen die in de gaten houden waar alle containers onderweg naar Rotterdam uithangen
Na het lostrekken van containerschip Ever Given in het Suezkanaal wacht de Rotterdamse haven deze weken een enorme file aan te verwerken containers. Vandaag in het derde deel van een serie: de onzichtbare reis van de zeecontainer. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
Ook Plus geeft kippen beter leven: ‘Ze kunnen weer een beetje meer kip zijn’
Supermarktketen Plus stapt voor de verkoop van kip over op het Beter Leven-keurmerk. Kippen met één Beter Leven-ster krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer in een gezonder tempo, meldt Anne Hilhorst van Wakker Dier. -
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast.
-
Honderden niet geleverde 737 MAX Boeings worden gecontroleerd op elektronisch mankement
Vliegtuigbouwer Boeing moet honderden niet geleverde toestellen van het type 737 MAX opnieuw nalopen om een elektronisch mankement te verhelpen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden. De kwestie is opmerkelijk want de 737 MAX bleef eerder al maandenlang aan de grond na twee dodelijke rampen in korte tijd. -
PREMIUM
Van shampooflessen tot de knop op je thermostaat: grote kans dat Pauls plasticfabriek het heeft gemaakt
Wéér twee overnames. Het gaat goed met kunststofmaker HPI Group uit Woerden, waar Paul Harkema (35) aan het roer staat. ,,We zijn alweer met de volgende twee bezig. De sneeuwbal rolt steeds harder.” -
PREMIUM
KLM-geneesheer neemt afscheid na 6 epidemieën: ‘Er zijn veel indianenverhalen’
Zes kapitale epidemieën heeft Brinio Veldhuijzen van Zanten zien langskomen in de twintig jaar dat hij KLM Health Services, de gezondheidsdochter van KLM, leidde. Tijdens de allergrootste gaat hij met pensioen.