'Vitamin Water' mag zich niet voedzaam noemen

LONDEN - Met hun onnatuurlijk felle kleuren, leek het 'vitaminewater' van Coca-Cola al een pak minder gezond dan de naam doet vermoeden. Toch pikten fitnesscentra en supermarkten het gretig op. Coca-Cola zelf heeft nooit ontkend dat het drankje niet gezond is, al deden ze er wel alles aan om de consument te overtuigen dat het niet ongezond is, omdat het 'voedzaam' is. De reclamewaakhond in Groot-Brittannië floot het bedrijf terug en verbood het om het drankje nog op die manier te promoten.

Het verbod kwam er vooral omdat Vitamin Water 23 gram suiker per halve liter bevat. Dat is nog niet zoveel als in bijvoorbeeld Coca-Cola zelf (60 gram per halve liter), maar toch een kwart van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. De organisatie vond dat een drankje met zoveel suiker niet als 'voedzaam' kan aanzien worden.

Lage caloriegrenzen
Coca-Cola argumenteerde dat het suikerniveau binnen de grensen van 'lage caloriedrankjes' ligt, en dat de hoeveelheid vitamines betekende dat het wél als gezond kon aanschouwd worden. "We hebben nooit gelogen over het aantal suikers in de drankjes. Maar dat doet toch niets teniet aan de hoeveelheid vitamines en mineralen", aldus de woordvoerder.

Marketing
Vitamin Water is een voorbeeld van slimme marketing. Felle kleurtjes spreken aan, ze kregen 'de smaak' van fruit (maar er zit geen gram in) en hun namen  ('Spark', 'Defence' of 'Power-C') doen vermoeden dat ze de gezondheid vooruit helpen. Niet bepaald dus.

Het was overigens niet de eerste keer dat Coca-Cola voor Vitamin Water op de vingers werd getikt. Eerder verslikten organisaties zich in de claim dat Vitamin Water drinken gezonder was dan groenten eten. Ook daagden consumentenorganisaties het bedrijf voor de rechter, en verschillende ingrediënten moesten geschrapt worden.

Nederland
In Nederland maakte het product vorig jaar een grote kans op het Gouden Windei, maar eindigde het in deze verkiezing op de derde plaats. Het Gouden Windei is een 'prijs' van de onafhankelijke non-profitorganisatie Foodwatch voor het meest misleidende product van het jaar.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’