Volledig scherm
© anp

Waakhond ACM pakt maaltijdbox-fabrikanten aan

Onder druk van toezichthouder ACM kan een abonnement op een maaltijdbox van Hello Fresh of andere bedrijven voortaan binnen 2 weken worden opgezegd. De kleine lettertjes in het contract worden aangepast.

Quote

Consumen­ten moeten weten dat je je kunt bedenken als je zo'n abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat

Anita Vegter, bestuurslid ACM

De Autoriteit Consument en Markt komt in actie na honderden klachten over de opdringerige verkoopmethoden van met name het bedrijf Hello Fresh. Veel klanten klagen dat hun abonnement moeilijk valt op te zeggen en dat ze vervolgens nog lange tijd telefonisch worden lastiggevallen. Ook bij de Consumentenbond zijn veel meldingen binnengekomen, talloze (ex)klanten spuien bovendien hun gal op online fora van bijvoorbeeld tv-programma TROS Radar.

De laatste jaren zijn maaltijdboxen zeer populair geworden. Honderdduizenden Nederlanders laten dagelijks zo'n 'gemaksdoos' met verse ingrediënten plus recept bezorgen. Maar de wettelijke regels werden daarbij opgerekt. Volgens Hello Fresh en andere aanbieders gold de wettelijke bedenktijd van 2 weken niet bij nieuwe abonnementen, omdat verse producten uitgezonderd waren. De ACM bestrijdt dat.

Bedenktijd

Hello Fresh en aanbieders Beebox, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox hebben nu afgesproken zich tóch aan de bedenktijd van 2 weken te houden. Ook zullen ze nieuwe klanten actief over de opzegmogelijkheden informeren.

De ACM is verheugd. ,,Steeds vaker worden producten als maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden," zegt Anita Vegter, bestuurslid van de ACM. ,,Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je zo'n abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat."

Hello Fresh, dat 150.000 klanten in ons land en in België heeft, zegt te hebben geleerd van de klachten. ,,Elke klacht is er één te veel, we nemen ze serieus en de afgelopen tijd nóg serieuzer," zegt Maartje Frederiks, directeur van Hello Fresh Nederland. Volgens Frederiks is er veel veranderd, zo zijn alle verkopers via een nieuw trainingsprogramma opnieuw opgeleid en zijn de voorwaarden verduidelijkt. Ook is een tevredenheidsmanager aangesteld.

Perspectief
,,We zijn hard aan de slag gegaan, mede door het overleg met de ACM. We hebben anders leren denken." Hello Fresh stelt verder dat de meldingen in perspectief dienen te worden geplaatst. ,,Bij de Consumentenbond zijn bijvoorbeeld 130 klachten binnengekomen. Op 150.000 maaltijdboxen die wij wekelijks versturen is dat een klein percentage."

UPDATE: 
Marley Spoon laat in een reactie weten dat klanten op elk moment hun abonnement kunnen opzeggen ,,met één druk op de knop." Een bestelde box moet zes dagen van te voren worden aangepast of gecancelled, dit in verband met de bestellingen bij onze leveranciers, zegt woordvoerster Jeltsje Boersma. ,,Het herroepingsrecht dat wij nu hebben aangepast, is dat een klant na de bestelling van de eerste box veertien dagen heeft om zich te bedenken, tot het moment dat de tweede box in handen is. Dan gelden de eerder genoemde zes dagen dus niet."