Volledig scherm
Tom Coronel met zijn tweelingbroer Tim in een reclamespotje © RV

Webshops Tom Coronel failliet,
curator ziet kans op doorstart

De rechtbank Midden-Nederland in Lelystad heeft de webwinkels van autocoureur Tom Coronel donderdag failliet verklaard. De shops, waaronder Televisiewinkel.nl, Koffiediscounter.nl en Sneeuwkettingen.com, verkeerden al tijden in zwaar weer. Volgens curator Robert de Lauwere is er kans op een doorstart.

Tot afgelopen najaar was Coronel optimistisch dat de lange tijd succesvolle webshops er bovenop zouden komen. ,,In de racerij crash je ook weleens,” zei de 46-jarige coureur daarover. ,,Dan kan je wel gaan lopen huilen in een hoekje, maar dat werkt niet. De voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel.” 

Afgelopen maand ging het echter definitief mis met de webshops die  Coronel vijftien jaar geleden met jeugdvriend Marc Koster begon. Het bankroet werd donderdag uitgesproken door de rechtbank Midden-Nederland, die Robert de Lauwere van Beks & Beks Advocaten tot curator benoemde. 43 medewerkers komen door het faillissement op straat te staan.

Volgens curator De Lauwere is de directe oorzaak van het faillissement een belangrijke leverancier die zijn vordering opeiste en de voorraden vasthield. ,,Coronel en Koster hebben nog een crediteurenakkoord proberen te sluiten, maar dat lukte niet. Toen hebben ze zelf het faillissement aangevraagd.” 

De 43 gedupeerde medewerkers zijn voltijd- en parttime medewerkers. ,,Ook waren er wat oproepkrachten.” Volgens De Lauwere, die momenteel alle cijfers van Create2Fit in kaart brengt, bedraagt de schuld zo'n 2 tot 3 miljoen euro. De laatste jaaromzet is nog niet bekend.

Quote

Coronel en Koster waren energieke jongens. Er bestaat veel belangstel­ling voor hun bedrijf

Cutator Robert de Lauwere

Wehkamp

Lange tijd gingen de zaken wél voorspoedig. Coronel en Koster beleefden vanaf 2004 een bliksemstart: de omzet van de webshops van Create2Fit groeide in enkele jaren naar 35 tot 40 miljoen euro. Het aantal medewerkers steeg naar enkele tientallen. 

Met de ambitie om door te groeien naar 100 tot 150 miljoen omzet, verkochten Coronel en Koster hun meerderheidsbelang in 2009 aan RFS Holland, de moeder van online warenhuis Wehkamp. Die gedroomde groei kwam er echter nooit, het ging juist  minder. Toen Britse durfinvesteerder Apax Wehkamp in 2014 kocht, wilde het de stekker uit Create2Fit trekken.

In 2016 kochten beide ondernemers hun webshops terug, naar eigen zeggen voor slechts 1 euro. Om het tij te keren werden 32 medewerkers op straat gezet en sloot de helft van de webshops, waaronder Wasmachine.nl, Koelkast.nl en Gamediscounter.com. ,,Het plan van RFS was de boel te liquideren. Iedereen netjes betalen, afscheid nemen en klaar,” zei Coronel er over. ,,Maar ik wilde het bedrijf nog een zetje geven.” Over Wehkamp was hij negatief. ,,In feite waren wij als kleine speedboot een olietanker aan het slepen.”

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
De homepage van Coronel's Create2Fit. Wie op de webshops klikt, ziet dat ze gesloten zijn. © Screenshot

Doorstart

De vraag is nu of Create2Fit slechts een korte pitstop maakt of dat het definitief einde race is. Curator De Lauwere zegt dat er zeker kansen voor een doorstart liggen. ,,Er bestaat veel belangstelling voor de webshops. Coronel en Koster waren energieke jongens. De webshops draaiden ook zeker niet allemaal slecht. Er waren alleen veel fluctuaties in omzet, ook waren de marges te laag.” 

Wat verder slecht uitpakte voor Create2Fit was de overgang naar een nieuw ICT-platform en het feit dat een belangrijke ICT’er vertrok. ,,De overgang leidde tot een tijdelijk lagere omzet en dat kon het bedrijf niet hebben. Toen werd een belangrijke leverancier zenuwachtig.”