Webwinkels in paniek: giga-kortingen voor klanten
Juist in een periode waarin ze hun geld moeten verdienen, proberen grote winkelketens met megakortingen klanten te lokken. 'Het is totale paniek,' concluderen retailexperts. 'Winkels zitten in zwaar weer.'
Delen per e-mail
De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes. Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde.
Bol.com smijt met kortingen die oplopen tot 60 procent. Bart Smit, Intertoys en Blokker geven 15 procent reductie. Wehkamp verlaagt de prijs van speelgoed met 20 procent.
Handig voor slimme hulpsinterklazen die nu al goedkoop cadeaus willen inslaan, maar de winkelketens doen dit allerminst uit luxe, zegt retailexpert Paul Moers van PMSMS. 'Terwijl het nu tijd is om het geld te verdienen, raken ketens volledig in paniek. De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes. Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde.'
'Paniek'
'Het is paniek,' erkent ook retaildeskundige Chantal Riedeman van adviesbureau Shopology. 'Er wordt door de winkels enorm gestunt om cash binnen te krijgen.'
Bol.com wil marktaandeel winnen, stelt retailkenner Sabien Duetz van Bien. 'En dat kan eigenlijk alleen door fikse kortingen te geven. Je zult zien dat als de vraag toeneemt, dus hoe dichter bij 5 december, hoe minder de korting wordt.'
'Dit doen we elk jaar,' laat de woordvoerder van Bart Smit, Intertoys en Blokker weten over de novemberkortingen. Bol.com zegt dat klanten zich al weken aan het oriënteren zijn. 'Er wordt rondgekeken om inspiratie op te doen voor cadeautjes, maar ook naar een goede prijs,' aldus Marjolein Verkerk. 'De presale wil consumenten bereiken die op basis van prijs de keuze maken waar ze hun sinterklaasinkopen doen.'
Ze doen het gewoon in hun broek voor de verwachte komst van het Amerikaanse Amazon, stelt Cor Molenaar, retail- en marketingprofessor in Rotterdam. 'Het zal misschien niet zo negatief uitpakken voor CoolBlue of Bol.com, die al groot zijn, maar wel voor veel andere winkels.'
Een nog grotere bedreiging is Alibaba, het Chinese 'Marktplaats', voorspelt Molenaar. 'Al deze kortingen lijken me logische uitingen van onrust.'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast. -
Lage gasprijzen en meer aardbevingsclaims drukken resultaten NAM
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft in het coronajaar veel last gehad van de lage olie- en gasprijzen, maar moest ook extra geld opzij zetten voor kosten door aardbevingsschade. Daardoor sloot de NAM 2020 af met een verlies van 315 miljoen euro, meldt de aardoliemaatschappij. -
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
PREMIUM
Hoe langer de lockdown duurt, hoe kleiner de schade
De economische schade door corona is zo’n 580 miljoen euro per week. Dat is minder dan vorig jaar, maar de pijn is niet gelijk verdeeld. -
Celstraf voor eigenaren Chickfriend na fipronilcrisis: Willens en wetens schadelijk middel gebruikt
Mathijs IJ. en Martin van de B., de twee mannen die met hun bedrijf Chickfriend de zogenoemde fipronilcrisis veroorzaakten, zijn veroordeeld tot een jaar celstraf. Volgens de rechter hebben ze willens en wetens een schadelijk middel (fipronil) gebruikt bij het bestrijden van bloedluis in stallen. Daardoor had de gezondheid van mens, dier en planten in gevaar kunnen komen.
-
Dit zijn de beste smartwatches van dit moment
Smartwatches worden steeds slimmer en gevarieerder, maar welke kun je het beste kopen? We zetten samen met de redactie van Tweakers de beste opties van verschillende merken op een rij. -
Maker populaire game Fortnite bijna 29 miljard dollar waard
Epic Games, de maker van het populaire computerschietspel Fortnite, is bijna 29 miljard dollar waard. Dat meldt het Amerikaanse bedrijf na een investeringsronde waaraan onder meer Sony deelnam, de Japanse producent van spelcomputer PlayStation. Epic heeft in de investeringsronde 1 miljard dollar opgehaald. Sony was goed voor 200 miljoen dollar. -
Video/Update
Klimaatactivisten bezetten terrein FrieslandCampina, politie arresteert de betogers