Webwinkels in paniek: giga-kortingen voor klanten
Juist in een periode waarin ze hun geld moeten verdienen, proberen grote winkelketens met megakortingen klanten te lokken. 'Het is totale paniek,' concluderen retailexperts. 'Winkels zitten in zwaar weer.'
De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes. Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde.
Bol.com smijt met kortingen die oplopen tot 60 procent. Bart Smit, Intertoys en Blokker geven 15 procent reductie. Wehkamp verlaagt de prijs van speelgoed met 20 procent.
Handig voor slimme hulpsinterklazen die nu al goedkoop cadeaus willen inslaan, maar de winkelketens doen dit allerminst uit luxe, zegt retailexpert Paul Moers van PMSMS. 'Terwijl het nu tijd is om het geld te verdienen, raken ketens volledig in paniek. De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes. Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde.'
'Paniek'
'Het is paniek,' erkent ook retaildeskundige Chantal Riedeman van adviesbureau Shopology. 'Er wordt door de winkels enorm gestunt om cash binnen te krijgen.'
Bol.com wil marktaandeel winnen, stelt retailkenner Sabien Duetz van Bien. 'En dat kan eigenlijk alleen door fikse kortingen te geven. Je zult zien dat als de vraag toeneemt, dus hoe dichter bij 5 december, hoe minder de korting wordt.'
'Dit doen we elk jaar,' laat de woordvoerder van Bart Smit, Intertoys en Blokker weten over de novemberkortingen. Bol.com zegt dat klanten zich al weken aan het oriënteren zijn. 'Er wordt rondgekeken om inspiratie op te doen voor cadeautjes, maar ook naar een goede prijs,' aldus Marjolein Verkerk. 'De presale wil consumenten bereiken die op basis van prijs de keuze maken waar ze hun sinterklaasinkopen doen.'
Ze doen het gewoon in hun broek voor de verwachte komst van het Amerikaanse Amazon, stelt Cor Molenaar, retail- en marketingprofessor in Rotterdam. 'Het zal misschien niet zo negatief uitpakken voor CoolBlue of Bol.com, die al groot zijn, maar wel voor veel andere winkels.'
Een nog grotere bedreiging is Alibaba, het Chinese 'Marktplaats', voorspelt Molenaar. 'Al deze kortingen lijken me logische uitingen van onrust.'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Is een grotere terminal voorbode voor groei Eindhoven Airport? Provincie heeft nog veel bedenkingen bij lening van 55 miljoen
DEN BOSCH - Een lening van de provincie aan Eindhoven Airport van 55 miljoen euro om de terminal te kunnen uitbreiden, is nog geen gelopen race. De commissie mobiliteit kraakte vrijdag een aantal kritische noten. ‘De provincie moet niet voor bank spelen’. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Goedkoper groente en fruit laat nog jaren op zich wachten
De afschaffing van de btw op groente en fruit laat nog minimaal twee jaar op zich wachten. Het kabinet laat eerst onderzoeken welke producten er allemaal onder de nieuwe belastingregel komen te vallen. -
PREMIUMmet video
Chronisch zieke Esmée Kroon (23) pleit voor betere bijstand
Mensen in de bijstand belonen in plaats van straffen als ze willen werken. Dat is waar Esmée Kroon (23) uit Rijsbergen zich hard voor maakt. Wegens chronische ziekte kan ze niet meer dan 15 uur per week werken. Dat zou ze dolgraag doen, maar de Nederlandse regelgeving zit haar in de weg. ,,Ik wil stoppen met overleven en gaan leven.” -
Alweer een nieuw (Chinees) automerk in Nederland: BYD
Er komt weer een nieuw (Chinees) automerk bij op de Nederlandse markt: BYD, een afkorting die staat voor Build Your Dreams. Importeur van het nieuwe merk wordt Louwman Group, dat al jaren de auto’s van onder meer Toyota, Lexus en Suzuki in Nederland verkoopt.
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
KLM: Ingreep op Schiphol zorgt niet voor minder geluidsoverlast en is slecht voor economie
Het besluit van het kabinet om het aantal vluchten op Schiphol fors terug te brengen, is slecht voor de economie en zorgt niet voor minder geluidshinder. Dat stelt luchtvaartmaatschappij KLM.