Volledig scherm
Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeksbureau Strabo. © AD

'Winkelbranche heeft het ergste nu achter de rug'

Winkels hebben een zonnige toekomst - ja u leest het goed: stenen winkels. Dat concludeert Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeksbureau Strabo, in zijn boek #WatNouEindeVanWinkels dat morgen verschijnt. ,,De winkelbranche gaat komende jaren de grootste bloeitijd beleven sinds de jaren '90.''

Maar V&D, Perry Sport en al die andere faillissementen dan? Volgens een grote kredietverzekeraar is het einde daarvan nog niet in zicht...
,,Ik denk wel dat het ergste achter de rug is, al zullen er nog zeker ketens omvallen. Er waren een heleboel suffe ketens, die jarenlang hadden stilgestaan. Acht jaar crisis deed de rest. Daar staat tegenover dat een heleboel buitenlandse ketens maar wat graag winkels in Nederland willen openen, zoals Hudson's Bay, Primark en het Japanse Uniqlo.''
 
Dus Blokker gaat het redden?
,,Als bedrijf zeker, en de winkelketen denk ik ook. Ze zijn laat begonnen met vernieuwen, maar het merk is sterk. Net als HEMA, dat duidelijk de weg naar herstel is ingeslagen. Ik verwacht wel dat het aantal formules binnen het Blokker-concern zal verdwijnen, zoals Marskramer of Xenos. En er zullen best nog een paar suffe ketens omvallen. Maar er zijn genoeg Nederlandse ketens die flink groeien, zoals Action, Kruidvat en Rituals.''
 
Winkels hebben toch veel last van de concurrentie van Zalando, Bol.com en Amazon, die geen dure winkelruimtes vol personeel hoeven te betalen?
,,De grote webwinkels spelen een piramidespel. Ze goochelen met cijfers. Neem bijvoorbeeld een hoverboard dat een sportwinkel verkoopt via Bol.com. Ze tellen allebei het volledige verkoopbedrag mee in hun omzetcijfers, terwijl Bol.com er alleen een paar procent commissie op pakt. Je kunt veel beter 1.000 klanten in een winkel krijgen dan in een webshop; winkelklanten besteden veel meer. Het verzenden en met name de retourzendingen - bij Zalando wel 70 procent - kosten veel geld. Terwijl je op internet de goedkoopste moet zijn, anders gaan mensen naar de concurrent. Veel producten worden daarom of of zelfs onder de kostprijs verkocht.''
 
Bol.com maakt bewust nog geen winst, omdat het investeert in uitbreiding van zijn marktaandeel en veel geld uitgeeft aan reclame. Dat hebben Zalando en Amazon ook jarenlang gedaan, maar volgens hun jaarcijfers maken ze nu al wel een paar jaar winst.
,,Bol.com roept dat al 17 jaar. Bij de winsten van Amazon en Zalando zijn vraagtekens te stellen. Afgelopen najaar bleek bijvoorbeeld dat Zalando miljoenen moest afschrijven op onbetaalde rekeningen.''
 
Zalando werkt aan een machtsgreep in de mode, meldde het FD gisteren. Het investeert dit jaar 200 miljoen euro om zoveel mogelijk fysieke winkels en kledingfabrieken aan te sluiten die mode via het platform gaan verkopen.
,,Grootspraak. Misschien kunnen ze daarmee nieuwe investeerders aantrekken die nog meer geld in de bodemloze put pompen. Uiteindelijk hebben ze fysieke winkels nodig om geld te verdienen. In Keulen heeft het al een outlet om de retouren te verkopen. Uiteindelijk zullen ze ook winkels openen in binnensteden, net als CoolBlue en Fietsenwinkel.nl al doen.''
 
Maar dat gebeurt vast niet in Almelo of Geleen? Meer dan 7 procent van de winkels staat legen, in sommige plaatsen een veelvoud.
,,Klopt, maar in het centrum van Amsterdam niks. De totale winkelvoorraad zal ongeveer gelijk blijven, maar tussen plaatsen zijn wel grote verschillen. In gemeenten waar de bevolking krimpt en vergrijst, moet de winkelvoorraad inkrimpen. Dat betekent niet dat Geleen verandert in een spookstad. Het winkelaanbod wordt daar meer op de dagelijkse boodschappen en kleding voor ouderen gericht.''