Volledig scherm
Bij de opening van de HEMA in Tilburg. © Tom Berserik/BD

'Winkels HEMA gaan dicht bij verkoop'

Als HEMA in handen komt van een andere eigenaar, sluit een deel van de filialen zijn deuren. Dat voorspelt retaildeskundige Cor Molenaar in reactie op het nieuws dat de verkoop aanstaande is. 

De winkelketen is al tien jaar in handen van de Britse durfinvesteerder Lion Capital, maar die wil af van het warenhuisbedrijf. 

Volgens retaildeskundigen is de directie de afgelopen jaren druk bezig geweest met het 'verkoopbaar' maken van de winkelketen. Daarvoor heeft het steeds meer zijn oer-Hollandse karakter in de ban gedaan en zijn koers verlengd naar landen als Spanje en Frankrijk om zo buitenlandse kopers te interesseren voor HEMA. 

En dat lijkt gelukt. Topman Tjeerd Jegen van HEMA hintte vorige week bij de opening van de nieuw ingerichte winkel in Tilburg nog dat een verkoop heel dicht bij kan zijn. 

Sluiting 

Quote

De nieuwe eigenaar zal afstand nemen van Nederland omdat meer potentie wordt gezien in het buitenland

Cor Molenaar

Als HEMA straks daadwerkelijk in handen komt van een andere eigenaar zal die volgens retaildeskundige Molenaar zeker het mes zetten in het winkelbestand. ,,HEMA heeft op de thuismarkt te maken met felle concurrentie van ketens als Action en webwinkels. Daarom zal die nieuwe eigenaar de winstgevendheid per winkel én de locatie onder de loep nemen'', stelt Molenaar.

Met als resultaat: winkels die ondermaats presteren of op de minst kansrijke locaties zitten, zullen de deuren sluiten. ,,De nieuwe eigenaar zal afstand nemen van Nederland omdat meer potentie wordt gezien in het buitenland.''

Ophef 

De HEMA heeft de laatst tijd de nodige ophef veroorzaakt door vrij progressieve standpunten in te nemen. Zoals in Zwarte Pietdiscussie door met roetvegen te komen, of door de labels ‘jongens’ en ‘meisjes’ op kinderkleding te vervangen door het genderneutrale ‘kids’.

HEMA wil hiermee uitstralen een winkelketen voor en van alle Nederlanders te zijn. Expert Molenaar noemt het besluit van HEMA over de genderneutrale kleding vooral als 'publiciteitsstunt', die goed uitpakt voor de nieuwe eigenaar. ,,HEMA wil daarmee laten zien dat het bedrijf met de tijd meegaat.''