Volledig scherm
© AD/Guus Schoonewille

Winnaar AD Oliebollentest: Ongelooflijk fantastisch dit!

Jeroen Brokking (41) van Bakkerij Brokking uit IJsselstein heeft enige tijd nodig om het goed tot zich te laten doordringen. Eerst zijn er de licht trillende handen. Dan een vochtig oog, waarin een 'Maxima-traantje' verschijnt dat langzaam opbolt en over de wang naar beneden rolt. ,,Sorry hoor, het nieuws komt nogal binnen. Hoe fantastisch is dit? Winnaar van de Oliebollentest. Ongelooflijk!''

Volledig scherm
© AD
AD Oliebollentest 2014

Alle resultaten van de AD Oliebollentest 2014 vindt u hier:

,,Voor elke ambachtelijke bakker is het een geweldige eer als hij voor een van zijn producten erkenning en een onderscheiding krijgt. Maar het winnen van de Oliebollentest is echt de prachtigste prijs die er voor een bakker te halen is. En dat win je dan, zo maar.''

Daarmee doet hij zichzelf  tekort, want winnen doe je niet 'zo maar'.  Bakkerij Brokking werd eerste in een jaar dat weer werd bevestigd dat er steeds beter wordt gebakken. Scoorde tien jaar geleden 70 procent van de bezochte verkooppunten nog een onvoldoende, nu behaalt één op de vijf zaken het eindcijfer 8 of hoger. De consument is de grote winnaar van een strijd die onder de bakkers steeds fanatieker wordt gevoerd en waaraan ook Brokking met volle inzet meedeed.

Van vader op zoon
Misschien werd de kiem voor het succes wel gelegd in het jaar 1859, toen in Lopik de eerste Brokking de deuren van zijn bakkerij opende. Er kwam een molen met eigen maalderij bij en het bedrijf ging generaties lang van vader op zoon over.

Waarmee bij zijn geboorte de toekomst van Jeroen als vijfde generatie Brokking al min of meer vast lag.  ,,Integendeel, mijn ouders hebben mij afgeraden het bedrijf over te nemen. Ze zeiden  ,,begin er niet aan. Het is altijd hard werken, je maakt dubbele uren en de toekomst is ongewis.'' Maar het bakkersgen zat in zijn bloed en liet zich niet bedwingen.

Volledig scherm
,,We hebben dat ene toefje toegevoegd dat je niet ziet waar wel iets aan de smaak toevoegt.'' © AD/Guus Schoonewille

Passie en liefde
,,Van jongs af heb ik het geweldig gevonden om met mijn handen te werken. De passie en liefde voor het vak hebben er altijd in gezeten. Beslagen draaien, op de werkvloer met de jongens aan het werk zijn, mooie producten maken. Misschien wel vanaf het moment dat ik kon lopen heb ik alle fijne kneepjes van het vak van mijn vader geleerd. '' 

Op zijn 24ste maakt hij een definitieve keuze en neemt hij het bedrijf van zijn ouders over. Als jong ondernemer heeft hij oog voor expansie en al snel komt er een winkel bij.  En nog een. In 2012 volgt de grootste stap. Want hoe graag hij ook met zijn handen in het beslag zit, als directeur-grootaandeelhouder heeft hij ook andere verantwoordelijkheden.

De toekomst
,,Het was crisis. En er was de mogelijkheid om in Utrecht een industriële, zeer moderne bakkerij over te nemen. Van 300 vierkante meter in Lopik naar ruim 1600 vierkante meter nu. Dat geeft mogelijkheden voor de toekomst.''

Samen met mede-eigenaar Patrick Roelofs(42) , heeft Brokking nu vijf winkels (Lopik, IJsselstein, Schoonhoven, Woerden en Breukelen) in de Lopikerwaard, levert aan veel supermarkten en biedt werk aan 135 mensen. De ambitie van het bedrijf is simpel. ,,Goede producten leveren. Dagelijks maken wij bijvoorbeeld meer dan 300 verschillende soorten ambachtelijk brood. Dan moet je wel passie hebben. Of misschien een beetje gek zijn.''

Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD

Sprong in het diepe
Vijf jaar geleden besloot Jeroen Brokking om van de oliebol een project te maken. ,,Je kunt jezelf een hele Piet vinden, maar je weet pas waar je staat als je mee durft te doen aan de AD Oliebollentest. Samen met zijn van oudsher oliebollenbakkers Peter Steenveld en Jerry van Breukelen waagden zij de sprong in het diepe. 

'Raar bijsmaakje' concludeerde het panel. ,,We waren aan het experimenteren met rum'' zegt Jeroen Brokking nu lachend. Een andere keer ging het mis met de hoeveelheid kaneel. ,,Ik ben een perfectionist en dat kan het verschil zijn tussen een goede en de ultieme oliebol. Bakken is topsport. Je bent met z'n allen een team en je hebt maar één doel voor ogen: winnen, kampioen worden. En dan merk je ook dat je in de loop der jaren als ploeg steeds sterker wordt.'' 

Toefje toegevoegd
Eind september werden de eerste oliebollenbeslagen gedraaid. En weer was het aftasten. Stad en land werd afgezocht naar die speciale ingrediënten. ,,En'' zegt hij met een brede grijns,  ,,we hebben dat ene toefje toegevoegd dat je niet ziet waar wel iets aan de smaak toevoegt.'' 

Vanaf het moment dat het AD op pad ging om de oliebollen in te zamelen -een feit dat in bakkend Nederland altijd snel bekend is- was Brokking helemaal niet meer van de bakkerijvloer weg te slaan. ,,We hadden allemaal het gevoel dat we eens kans maakten. Maar dan moest alles 100 procent kloppen.'' 

Maar ook een aantal collega's verstaat het klappen van de zweep. Uiteindelijk acht de jury onder de topzaken een tweede ronde nodig en de rest is zoals dat heet geschiedenis. De komende dagen zal bij Brokking slaap een schaars goed zijn. Het is alle hens aan dek om aan de vraag te voldoen. Vorig jaar verkocht hij 85.000 oliebollen. Dit jaar wellicht het dubbele aantal. ,,Maar het belangrijkste is dat wij de kwaliteit handhaven. We hebben voor onszelf pas echt gewonnen als elk bolletje perfect is.''

Klik hier voor de interactieve kaart, met de uitslagen per woonplaats.