Volledig scherm
De Nationale Postcode Loterij is berucht om haar agressieve reclame. © ANP

Woedende reacties op 'aanmaning' van de Postcode Loterij

De Nationale Postcode Loterij heeft zich de woede op de hals gehaald van een groot aantal mensen door een envelop te verspreiden die oogt als een aanmaning. De Stichting Reclame Code gaat onderzoek doen. 

Bij veel mensen is deze week een envelop op de mat gevallen met daarop de tekst 'herinnering'. Het lijkt te gaan om een aanmaning, maar is reclame voor de verkoop van loten. De reacties op Twitter en Facebook liegen er niet om: 'misselijkmakend', 'ordinaire reclamestunt', misleidend, én 'spam'. Bij de Stichting Reclame Code, hét loket voor klachten over reclame, druppelen de klachten binnen. 

De woordvoerder van de Stichting Reclame Code laat weten dat de commissie zich over de zaak gaat buigen. ,,Een uitspraak volgt dan over zes weken.''

De Nationale Postcode Loterij werd in 1989 opgericht en is razendsnel gegroeid. Na de Staatsloterij is de Postcode Loterij de grootste loterij en staat bekend om de agressieve marketing. De Postcode Loterij is al vaker op de vingers getikt omdat reclameuitingen (deels) in strijd waren met de Nederlandse Reclame Code.

Postcode Loterij laat in een reactie weten het vervelend te vinden dat de brief bij sommige mensen niet goed is gevallen. ,,De brief die we nu hebben verstuurd is een herinnering dat zij deze loten nog steeds kunnen activeren. Als dat niet gewenst is, dan gaat het aanbod over. Hoe dan ook betreuren we ieder misverstand en nemen we de reacties ter harte'', aldus een woordvoerder.