Zo zien de nieuwe briefjes van 100 en 200 euro eruit
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de nieuwe, in omvang kleinere, biljetten van 100 en 200 euro gepresenteerd. De vernieuwde groene en goudgele briefjes zijn voorzien van een speciaal smaragdgroen cijfer en een hologram met kleine €-tekens en het portret van de mythologische figuur Europa. Ze gaan ook langer mee, in die zin dat ze minder onderhevig zijn aan slijtage.
De ECB is in 2013 begonnen met de vervanging van alle eurobiljetten, die ze beter bestand moet maken tegen namaak dan de versies die in 2002 in gebruik werden genomen. De afgelopen jaren zijn van het briefgeld van 5 euro, 10 euro, 20 euro en 50 euro al nieuwe versies geïntroduceerd.
De nieuwe biljetten van 100 en 200 euro komen op 28 mei volgend jaar in omloop. De oude coupures blijven gewoon geldig. Hiermee is de vernieuwing van het briefgeld afgerond. Het biljet van 500 euro wordt niet vervangen, omdat die wegens de populariteit bij criminelen langzaam uit de omloop wordt gehaald.
Door de aanpassingen zijn 50, 100 en 200 euro nu even breed en kunnen ze gemakkelijker door machines gesorteerd en verwerkt worden. Ze passen ook beter in de portemonnee of portefeuille en gaan langer mee, aangezien ze minder aan slijtage onderhevig zullen zijn. Behalve echtheidskenmerken die met het blote oog te zien zijn, bevatten de nieuwe briefjes volgens de centrale bank tevens echtheidskenmerken die alleen met speciale apparatuur gecontroleerd kunnen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Lisa (17) beviel plotseling: 'Bij de spoedpost zagen ze dat ik zwanger was én aan het bevallen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Lisa Kuijpers had op haar 17e een verrassingsbevalling: zij wist tot op het moment dat ze haar zoontje kreeg niet dat ze zwanger was. -
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen. -
CBS: Consumenten geven meer uit, maar vertrouwen naar laagste niveau ooit
Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo laag geweest als nu. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat het vertrouwen maandelijks meet, zijn consumenten in juni vooral minder bereid om grote aankopen te doen, mogelijk ook door de sterke prijsstijgingen. -
PREMIUM
Cryptomarkt wordt getroffen door een orkaan die beleggers met miljardenverliezen opzadelt
Het stormt op de markten voor aandelen en obligaties. Maar de cryptomarkt wordt geteisterd door een orkaan die beleggers met miljardenverliezen opzadelt. -
Zo voorkom je een hoge telefoonrekening tijdens de vakantie
Niks zo vervelend als een gepeperde telefoonrekening op je mat, net als je thuiskomt van een ontspannende vakantie. Hoe zit het met je internetverbruik in het buitenland: moet je nou op je MB’s letten, of niet?
-
Geen twijfel bij D66: leden staan pal achter stikstofbeleid kabinet
D66 staat als een blok achter de stikstofplannen van VVD-minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof). Een motie daartoe is vanmiddag unaniem door de D66-leden aangenomen op het partijcongres. -
PREMIUM
Gaatje in Europese wet: Flexwerker toch niet per se werknemer
Grote platforms als Uber en Deliveroo proberen hun miljoenen flexwerkers alsnog van een werknemersstatus af te houden door hen een goedkope verzekering aan te bieden tegen inkomensverlies. -
PREMIUMKoken & Eten
Waarom we ineens allemaal dit Italiaanse biertje drinken
Je struikelt er bijna over: in de supermarkt, het café en restaurants zie je een Italiaans biertje, met op het etiket een man met een groen hoedje. Het bier klotst in veel glazen en kelen, maar hoe komt het dat zoveel bierdrinkers ineens allemaal vallen voor Birra Moretti? Het is lastig om een nieuw biermerk te introduceren. Tipje van de sluier: met een goede campagne en diepe zakken is veel mogelijk.