Volledig scherm
Mark Zuckerberg © getty

Zuckerberg: 'Facebook is zonder twijfel een mobiel bedrijf'

Het aantal gebruikers dat Facebook dagelijks op de smartphone bezoekt, is voor het eerst groter dan het aantal dagelijkse bezoeken via een desktopcomputer. Dat is een van de opmerkelijkste conclusies uit de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers van het sociale netwerk. Oprichter Mark Zuckerberg grijpt de cijfers aan om de 'mythe' dat Facebook niet aan mobiel zou kunnen verdienen, de wereld uit te helpen.

Volledig scherm
Mark Zuckerberg spreekt in het hoofdkantoor van Facebook in Menlo Park, op 15 januari © AP

In totaal zijn er op Facebook nu dagelijks 618 miljoen gebruikers actief. Dat is een groei van 28 procent ten opzichte van vorig jaar.  Het afgelopen kwartaal maakte mobiel 23 procent van de totale omzet uit, terwijl dat een kwartaal eerder nog 13 procent was. Wereldwijd gebruiken 157 miljoen mensen Facebook zelfs alleen op mobiele apparaten.

Mobiel bedrijf
'Het lijdt geen twijfel dat Facebook een mobiel bedrijf is', aldus Zuckerberg bij de presentatie van de cijfers. 'Op de desktop hebben we een miljardenindustrie gecreëerd met de advertenties aan de zijkant. Op de mobiel zullen de reclames meer zijn zoals op TV: van grote kwaliteit en goed geïntegreerd.'

Zuckerberg: 'Ik wil de mythe dat Facebook niet kan verdienen aan mobiel de wereld uit helpen. Daar leek het een jaar geleden misschien wel op, maar dat kwam omdat we er nog niet echt ons best voor deden.' Inmiddels is Facebook goed doordrongen van het groeiende belang van deze markt, zo bezweert de Facebook-baas. 'We zullen meer geld kunnen gaan verdienen aan elke minuut die bezoekers mobiel op Facebook doorbrengen.'

Graph
Technologieblog The Verge merkt echter op dat het opmerkelijk is dat Facebook haar nieuwe zoekfunctie 'Graph Search' alleen voor de desktopversie heeft uitgerold. Graph Search maakt het mogelijk om heel specifiek te zoeken naar vrienden en vreemden op het sociale netwerk, en volgens The Verge zijn die functies juist op mobiel erg handig. 'Wanneer zal mobiel écht op de eerste plaats komen bij Facebook,' vraagt de site zich af.

Facebook behaalde in het vierde kwartaal van 2012 een nettowinst van 64 miljoen dollar. Dat is bijna 80 procent minder dan een jaar eerder. Wel nam de omzet met bijna 40 procent toe tot 1,59 miljard dollar. Worden de eenmalige posten niet meegerekend, dan stijgt de winst volgens Facebook met 18 procent tot 426 miljoen dollar. Over heel 2012 kwamen de inkomsten van Facebook uit op 5,09 miljard dollar, tegen 3,71 miljard dollar in 2011.