Volledig scherm
PREMIUM
Directeur van Ede Marketing Jacqueline Lorkeers. © Herman Stöver

Food is niet het toverwoord om toeristen naar Ede te krijgen: ‘Het is te weinig om uniek te zijn’

INTERVIEWEDE - Voorlopig is het vooral het groen dat Ede aantrekkelijk maakt voor bewoners én toeristen. En inwoners zelf beseffen te weinig hoe leuk hun gemeente is, merken ze bij de stichting Ede Marketing.

Het onderwerp ‘food’ is voorlopig relevanter voor bedrijven in Ede dan voor dagjesmensen en toeristen.

De laatsten genieten meer van de Veluwe en het actief bewegen in de natuur. Dat zegt Jacquelien Lorkeers. De directeur van de kersverse stichting Ede Marketing wil het ‘merk’ Ede met een nieuwe website en thematische publiekscampagnes sterker op de kaart zetten.

De boer op als merk

Gemeenten in den lande verlaten zich tegenwoordig zelden meer op hun natuurlijke aantrekkingskracht: ze gaan de boer op als merk. De gemeente Ede deed dat zo’n tien jaar met een eigen afdeling citymarketing.

Omdat haar slagkracht als overheid te beperkt was, koos de gemeente er in 2017 voor marketing buiten de organisatie te zetten en onder te brengen in een stichting.

Lorkeers (51), een marketeer met een dot ervaring in maatschappelijk-culturele projecten, ze deed onder meer Van Gogh Europa in 2012 en het 400ste geboortejaar van Rembrandt, werkt nu met twee parttimers samen in de stichting.

De stichting met een bestuur bestaand uit ondernemers, krijgt een subsidie van de gemeente van zo’n 5 ton. De organisatie moet zich deels zelf bedruipen, onder meer door het aangaan van partnerschappen met het bedrijfsleven. 

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Ede