Volledig scherm
De Mauritskazerne. Hier moet een deel van het World Food Center komen. © DG

Iets duurder World Food Center barst van ambitie

EDE - 'Nu snap ik dat Nederland een belangrijk voedselland is.’ Met onder meer die gedachte moeten bezoekers vanaf 2022 het WFC Experience Center verlaten. Voor die nieuwe nog te bouwen attractie zijn de uitgangspunten vastgesteld, waar Ede en de Provincie Gelderland straks definitief over beslissen. 

Albert Heller
Ede

Bezoekers moeten in het World Food Center (WFC) hét verhaal te lezen krijgen over het effect van voeding op het lichaam, wereldwijde voedseluitdagingen en duurzame keuzes rond voedsel. Ook moeten bezoekers met elkaar in gesprek gaan over maatschappelijke vraagstukken rond voedsel. 

Het WFC Expericence kost volgens het nieuw gepubliceerde document 60 miljoen euro. Dat is twee miljoen meer dan twee jaar geleden nog werd gedacht. Bijna de helft van de 60 miljoen, 26 miljoen euro, gaat op aan de investeringen in het gebouw. Uiteindelijk moet de exploitant van de nieuwe experience dit geld terug gaan verdienen door het betalen van huur aan de eigenaar wordt van het gebouw. Nu is het gebouw nog van de gemeente Ede, straks wordt dat een aparte stichting.  

Geld

De rest van het geld, 34 miljoen euro, wordt vooral opgehoest door overheden. Ede betaalt 6 miljoen, de provincie Gelderland 17 miljoen en het rijk 5 miljoen. De overige 6 miljoen euro moet bekostigd worden door fondsen en leningen. Tot nu toe waren er van bedrijven in de foodsector, belangrijke partners in het project, nog weinig financiële toezeggingen. Dat is nu anders, zo blijkt. Volgens de provincie zijn er al toezeggingen voor in totaal 9.5 miljoen euro. Deels gaat het om eenmalige investeringen. 

Sponsorpakketten

Bedrijven die meedoen - onder meer Albert Heijn en FrieslandCampina zijn betrokken bij de plannen - kunnen daarnaast sponsorpakketten kopen in ruil voor gratis toegangskaartjes, krijgen recht op inhoudelijke betrokkenheid bij het World Food Center en de mogelijkheid om congressen te organiseren. 

Dat betekent niet dat de bezoekers van de Experience, het moeten er jaarlijks 300.000 zijn, overal Albert Heijn of FrieslandCampina zien. ,, Als je als bezoeker een kaartje koopt, wordt je niet met merken om de oren geslagen‘’, zegt een woordvoerder van de provincie Gelderland.  Bedrijven kunnen zich wel profileren met onderzoeken die gedaan worden in het World Food Center. Dat er onderzoek plaatsvindt in het WFC is nadrukkelijk de bedoeling. Bezoekers kunnen daar soms zelfs onderdeel van uit maken. 

Geen ei

Hoe het WFC er uit gaat zien is nog onbekend. Duidelijk is wel dat er van een groot ei, te zien op tekeningen bij de eerste plannen, weinig overblijft. Het huidige gebouw van de Mauritskazerne is het hoofdgebouw en krijgt aan de achterkant bijgebouwen. Die worden volgens de huidige plannen echter net zo hoog als de Mauritskazerne, maximaal twee bouwlagen om zo het historische accent van het gebouw te behouden en om te zorgen dat er verbindingen kunnen komen op de verdiepingen. Er zou nog wel iets van een toren kunnen komen om het op deze manier ‘een iconisch hoogteaccent te geven.’

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Ede