Wandel vast mee door het nieuwe station Ede-Wageningen

videoEDE - Nog drie tot vier jaar en dan opent het nieuwe station Ede-Wageningen. Oorspronkelijk zou de nieuwbouw in 2015 al af zijn, maar problemen met de financiering en het vinden van een aannemer hebben voor fikse vertraging gezorgd.

Op dit moment lopen de voorbereidingen voor een nieuwe aanbesteding. Naar verwachting wordt eind dit jaar, begin volgend jaar bekend wie de klus gaat klaren.

Wethouder Peter de Pater hoopt stiekem dat belangstellende aannemers vanwege de coronacrisis wellicht lager inschrijven. Dat liet hij eerder maandag doorschemeren tijdens een online presentatie van het plan.

Voorbereidende werkzaamheden

In de loop van dit jaar starten de eerste voorbereidende werkzaamheden, vertelde manager Els Leibbrand. Waarschijnlijk nog deze maand en anders in juni worden er bomen gekapt. Dat neemt circa twee weken in beslag. Het nieuwe station komt iets ten oosten van het huidige station te liggen.

Omdat het broedseizoen nog niet voorbij is, houdt een ecoloog toezicht. Mochten er vogels aan het broeden zijn, wordt de boom pas na het broedseizoen (loopt tot 15 juli) geveld.

Impressie van de ingang van het nieuwe station Ede-Wageningen.
Volledig scherm
Impressie van de ingang van het nieuwe station Ede-Wageningen. © Gemeente Ede

Verplaatsing P+R

De perrons op het nieuwe station zijn ruimer van opzet.
Volledig scherm
De perrons op het nieuwe station zijn ruimer van opzet. © Herman Stöver

Vervolgens is de verplaatsing van de P+R aan de Badweg en een deel van de P+R op het Noordplein aan de orde. Die gaan allebei naar de kazerneterreinen. Dat is nodig om extra bushaltes aan te leggen, vanwaar bussen vertrekken als er door werkzaamheden aan het spoor geen treinen kunnen rijden. Ook worden er fietsenrekken bij het Zuidplein verplaatst.

Op dit busplein kunnen elektrische bussen straks opladen. Daarnaast moeten kabels en leidingen (zoals het riool) worden verlegd, voordat de bouw van het station echt van start gaat. Voor die tijd moet de ook oude P+R aan de Badweg worden afgegraven, evenals een deel van het Frisopark aan de noordkant van het spoor.

Als dit allemaal is gedaan, kan de aannemer aan de slag. Overigens is er sprake van twee aannemers: een voor het station zelf en een voor de openbare ruimte.

Fiets- en wandeltunnel

De hoofdingang van het station ligt straks in het meest noordwestelijke puntje van het ENKA-terrein in het zuiden en in het Frisopark (het groengebied voor de Frisokazerne). Aan de westzijde van het station komt een tunnel voor fietsers en voetgangers.

Die sluit aan de noordkant aan op de Stationsweg en aan de zuidkant op de Oude Bennekomseweg. De snelfietsroute van Ede-centrum naar Wageningen gaat ook door deze tunnel. 

Nabij de hoofdingang komt er aan de zuidkant een bewaakte fietsenstalling voor zesduizend fietsen. Gebruik is de eerste 24 uur gratis. Aan de noordkant komt een kleinere fietsenstalling voor 1800 rijwielen. Aan de zuidzijde verrijst ook een (betaald) parkeergarage voor vijfhonderd auto’s.

In samenwerking met indebuurt Ede