Volledig scherm
PREMIUM
Die Zauberflöte met Opera Zuid, regie Jorinde Keesmaat, muzikale leiding Benjamin Bayl. © Joost Milde

Amusante eigenzinnigheid in feministische Zauberflöte

recensieEINDHOVEN - Strak, verrassend, kleurrijk, beetje raar, grappig ... het zijn de woorden die, terugkijkend op Die Zauberflöte van Opera Zuid opkomen. Uiteindelijk is het in deze laatste opera van Mozart eind goed al goed, tussen acht uur en half elf gebeurt er veel waar je als luisteraar goed je hoofd bij moet houden. 

Wie: Die Zauberflöte met Opera Zuid, regie Jorinde Keesmaat, muzikale leiding Benjamin Bayl

Waar: Parktheater Eindhoven

Wanneer: donderdag 14 november 2019

Het verhaal zit vol symboliek. Vrijmetselarij, oude Egyptische goden, de kracht van natuur, de weg van duisternis naar licht, van verwarring naar wijsheid komen aan de orde. Die Zauberflöte is een multi-interpretabel verhaal, waarin regisseur Jorinde Keesmaat alle vrijheid nam. Ze maakte de drie vrouwen, Pamina, de Koningin van de Nacht en Papagena tot de belangrijkste personages, onderbrak de muziek voor haar vrouwvriendelijke visie en voerde monologen van een jonge Simone de Beauvoir toe. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven