Een weinig verrassende 'nee' tegen groei Airport
EINDHOVEN - In een zaal vol medestanders tegen de groei van Eindhoven Airport valt weinig discussie te verwachten. Die kwam er dan ook niet in Knegsel.
Delen per e-mail
Duurdere vliegtickets, luchthavenbelasting en investeren in goede treinverbindingen. Zomaar een aantal suggesties die afgelopen zaterdag voorbij kwamen tijdens een bijeenkomst van het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) in Knegsel. Zoals de naam al doet vermoeden geen actiegroep die pleit voor een ongeremde groei van Eindhoven Airport. Al jaren strijden de mensen achter BVM2 voor de belangen van omwonenden van het vliegveld die steeds meer last hebben van de herrie en fijnstof.
Verzet dat weer zal groeien nu er op korte termijn duidelijkheid moet komen over de groeimogelijkheden van Airport na 2019. De scenario's die onderzocht worden gaan uit van 100.000, 73.000, 55.000 of 43.000 vluchten; het plafond voor 2019. Een ruime verdubbeling van het aantal vliegtuigen over hun huizen in 2030, het is een horrorscenario voor de omwonenden en daarom proberen ze nu zoveel mogelijk medestanders te vinden. Bijvoorbeeld door het organiseren van informatie- en discussiebijeenkomsten zoals afgelopen zaterdag in gemeenschapshuis De Leenhoef in Knegsel.
,,We kunnen met het huidige aantal vliegbewegingen al niet voldoen aan de afspraken in het klimaatakkoord"
Dik 200 belangstellenden maar discussie was er nauwelijks. Simpelweg omdat iedereen in de zaal het in grote lijnen met elkaar eens was. 'Het moet afgelopen zijn met de groei van Eindhoven Airport', klonk het de hele middag. Een paar door BMV2 uitgenodigde sprekers mochten er een uur lang preken voor eigen parochie. Paul Peeters van het NHTV Centrum voor duurzaamheid, transport en toerisme ging in op de vraag of er grenzen gesteld moeten worden aan de recreatieve luchtvaartsector, gelet op het klimaatakkoord van Parijs. Het antwoord van Peeters liet zich raden. Volgens de onderzoeker kunnen we met het huidige aantal vliegbewegingen al niet voldoen aan de afspraken in het klimaatakkoord. ,,Laat staan als we de vliegvelden in Nederland verder laten groeien." Peeters verbaasde zich over de uitzonderingspositie die de luchtvaartbranche volgens hem iedere keer krijgt. ,,Wereldwijd gaat 22 procent van het vervoer per vliegtuig maar de branche is goed voor 55 tot 75 procent van alle uitstoot van schadelijke gassen."
De hoop op schone en stille vliegtuigen in de nabije toekomst werd door Joris Melkert van de TU Delft vakkundig om zeep geholpen. Volgens de luchtvaartdeskundige zijn er de afgelopen decennia enorme stappen gemaakt wat betreft het verminderen van geluidshinder en de uitstoot van schadelijke gassen maar worden de stappen wel steeds kleiner. ,,De groei van het aantal vliegbewegingen gaat sneller dan dat de technologie goed kan maken." Over elektrische vliegtuigen of vliegtuigen op waterstof hoeven we volgens Melkert voorlopig ook nog niet te rekenen. ,,Vooral omdat de accu's en waterstoftanks nu nog te veel ruimte in beslag zouden nemen."
Het woord was vervolgens nog aan de politiek. Namens de Tweede Kamer was Suzanne Kröger (GroenLinks) naar Knegsel getogen voor een praatje. Als voormalig medewerker van Greenpeace was ook haar betoog niet erg verrassend. Kröger voerde de zaal met verontwaardiging over het gevoel dat vliegvelden momenteel tegen elkaar uitgespeeld worden. Ook mist ze in de discussie over de veiligheid. ,,Het luchtruim is nu al vol", zo stelde ze. Hoop haalde het kamerlid uit het groeiende besef over de gezondheidsrisico's van fijnstof. ,,Ik reis door het hele land en overal zie ik volle zalen." Het verzet tegen groei van luchthavens is volgens Kröger niet te negeren.
Een gevoel dat kon rekenen op unanieme bijval in de zaal. Eensgezindheid die ook bleek toen er als slot van de bijeenkomst nog gestemd kon worden op tien stellingen. Tien open deuren bijvoorbeeld over dat de huidige prijzen van vliegtickets een duurzame luchtvaart onmogelijk maken en dat het tijd wordt voor luchtvaartbelasting om de groei te beteugelen. Het zorgde al met al voor een groot geloof in het eigen gelijk maar bracht ook weinig nieuwe inzichten. En of ze er in Den Haag waar straks het besluit valt van onder de indruk zijn, het valt te betwijfelen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom vriendschappen verwateren na één jaar corona: ‘Wat te veel inspanning kost, overleeft niet’
Een jaar corona drukt op onze sociale relaties. Contact houden met vrienden voelt lastiger dan ooit, want na een jaar teren op videocalls, appjes en wandelafspraken, slaat de vermoeidheid en verslagenheid toe. Twee psychologen lichten toe waar die sociale vermoeidheid vandaan komt en of we daar na corona nog vanaf komen. ,,We concentreren onze energie nu op de vriendschappen die ons het meeste opleveren.” -
PREMIUM
Verkeer in Eindhoven moet dankzij investering van anderhalf miljoen veiliger worden
EINDHOVEN - Anderhalf miljoen euro, liefst zes keer zoveel als afgelopen jaren, zet de gemeente Eindhoven dit jaar in voor de verkeersveiligheid in de stad. Voor schoolzones, aanpassingen van gevaarlijke situaties en vooral ook gedragsverandering bij verkeersdeelnemers. -
PREMIUM
Steeds minder Brabantse ouderen sterven door corona, maar: ‘De zorgen zijn nog niet weg’
Het einde van de beproeving die corona heet is in zicht voor Brabantse ouderen. Met name in verpleeghuizen raken steeds minder bewoners besmet en maakt het virus veel minder dodelijke slachtoffers. ,,Een enorme ontlasting en opluchting. Maar de zorgen zijn nog niet weg.” -
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld? -
Koken & eten
Op zoek naar jouw favoriete paaseitje? Met dit overzicht grijp je meteen de lekkerste
Pasen is in de supermarkt allang begonnen. Dat betekent: veel chocoladepaaseitjes eten. Ze zitten allemaal verpakt in vrolijke, kleurrijke papiertjes, maar achter welke kleur zit jouw lievelingssmaak verborgen?
-
PREMIUMVIDEO
Samenvatting | Fortuna Sittard - PSV
-
Drie hommages in drie kunstboeken: van overleden moeder tot de ultieme lijn
EINDHOVEN - Vrijwel gelijktijdig verschenen er drie boeken van kunstenaars uit de regio. De een is een eerbetoon aan ‘het gouden licht’, de tweede een hommage aan een overleden moeder en de derde is een studie naar de lijn. -
Vestdijk in Eindhoven 3 dagen afgesloten voor doorgaand verkeer
EINDHOVEN - De Vestdijk in Eindhoven gaat drie dagen dicht wegens werkzaamheden. Van dinsdag 9 tot en met donderdag 11 maart is doorgaand autoverkeer onmogelijk omdat de in 2018 aangelegde proefstroken met beton en klinkers vervangen worden door asfalt.
In samenwerking met indebuurt Eindhoven
0 reacties