Volledig scherm
Hennes & Mauritz in de Piazza ondergaat op dit moment een grote make-over. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Hennes & Mauritz in Piazza Eindhoven krijgt opfrisbeurt

EINDHOVEN - Zwarte plakkaten op de etalages verhinderen een inkijkje in de winkel. Pottenkijkers zijn niet gewenst bij de grote make-over van de vestiging van Hennes & Mauritz in de Eindhovense Piazza.

Binnen is het een drukte van jewelste, want er geldt een strikt tijdsschema. Sinds maandagochtend is de winkel dicht en volgens de planning kunnen bezoekers er vrijdag 30 augustus om 12.00 uur weer terecht. Bijna twee weken geen omzet is een dure grap, dus vertraging kunnen ze bij H&M niet gebruiken.

Ook Roger Otten, normaal gesproken werkzaam op het hoofdkantoor, helpt mee. Hij werkt al dertig jaar bij de Zweedse modeketen. ,,Vanaf de introductie in Nederland. Toen met 11 winkels en inmiddels zijn dat er 110. Er is in die jaren veel veranderd in het klantgedrag en daar moet je met de winkels op inspelen. Mensen kopen veel online. Als ze naar de winkel komen, willen ze meer beleving. H&M kijkt heel erg naar de wensen van klanten per stad. Bij dit filiaal hebben we bijvoorbeeld opvallend veel mannen als klant. Meestal zijn de vrouwen in de meerderheid en daar houden we rekening mee bij de winkelindeling. Daarom halen we in de Piazza de herenafdeling naar de begane grond. Vrouwen kunnen straks terecht op de eerste verdieping. Voorheen waren beide collecties verspreid over beide etages, maar het wordt nu overzichtelijker.''

Een grote verbouwing ondergaat het winkelpand overigens niet. Een café zoals sommige H&M's in Zweden en Londen hebben, komt er niet. Maar als het goed is ervaren de klanten volgens Otten straks toch een andere winkel. ,,Dat zit dan vooral in kleurgebruik en de toevoeging van planten en artikelen uit ons Home-assortiment. We bouwen met minimale middelen een 'nieuwe' winkel. Veel van het gebruikte materiaal komt uit andere filialen, zodat we zoveel mogelijk hergebruiken.''

Keith Warning houdt zich normaal gesproken op het hoofdkantoor bezig met de ledenclub van de keten. ,,Winkel en online integreren steeds meer. Klanten die member worden, krijgen ook kledingadvies. Ik vergelijk het met Netflix. Als je daar een serie kijkt, adviseren ze je op basis van je kijkgedrag ook andere series. Dat doen wij ook voor onze members.''

In samenwerking met indebuurt Eindhoven