Volledig scherm
High Tech XL in het Klokgebouw Eindhoven © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Op zoek naar tonnen tijdens HighTechXL dag in Eindhoven

EINDHOVEN - Tijdens HighTechXL dag presenteerden technostarters hun plannen, in een zoektocht naar euro's.

Upscaling, incubating en disruption. Silicon Valley-jargon was woensdag troef in het Eindhovense Klokgebouw tijdens de HighTechXL dag. Zeven start-ups  beklommen na maanden begeleiding het podium. Ze wilden met hun pitch investeerders verleiden.

Jezelf vermarkten

Dat verleiden van investeerders doe je niet met Nederlandse bescheidenheid, zo maakt marketingman en auteur Sander Arts aan het begin van de middag duidelijk. ,,De slimste mensen die ik ken werken voor bedrijven als Philips en NXP”, zegt hij vanaf het podium. ,,Maar in Silicon Valley zijn ze veel beter in het vermarkten van zichzelf.”

De opdracht is dus duidelijk: jezelf vermarkten op Silicon Valley-achtige wijze. De 700 aanwezigen – waaronder menig investeerder – luisteren aandachtig.

Bijvoorbeeld naar het Italiaanse LiquidWeb. Een bedrijf dat volledig verlamde mensen helpt communiceren via hun Braincontrol-software. ,,Stel je voor dat je  een gevangene bent van eigen lichaam”, zegt oprichter Tommaso Chiantini. ,,Met onze mentale joystick hebben wij de oplossing.”

Investering

LiquidWeb meet de elektrische activiteit die mensen genereren als ze een beweging willen maken. Die data gebruikt het bedrijf voor zijn software. Door die software kunnen mensen via een EEG-helm wensen doorgeven aan een computer.

Dat werkt, zo blijkt uit een filmpje dat Chiantini laat zien. Daarin geeft een verlamde man antwoord op een vraag die zijn dochter hem stelt. Hij kan na vijf jaar stilzwijgend in zijn stoel zitten weer communiceren. De gevraagde investering voor 2018? Een miljoen euro.

Even komt dan toch die Hollandse kneuterigheid terug. Tijdens een vraaggesprek valt het geluid half weg. Maar niet veel later klinkt alweer bombastische filmmuziek. Een nieuwe technostarter dient zich aan.

Oekraïner Ihor Voronkov van HeartIn showt trots zijn nieuwe T-shirt. Zijn bedrijf maakt slimme shirts die via elektroden in het textiel constant hartslagmetingen doen en die doorgeven aan een applicatie of dokter. ,,In 2020 zal hartfalen wereldwijd de nummer één oorzaak van overlijden zijn”, bezweert Voronkov. ,,80 procent daarvan kan makkelijk voorkomen worden.”

Hoe? Door die shirts te gebruiken natuurlijk. HeartIn zoekt nog 600 duizend euro, maar belooft een bedrijfsomzet van 110 miljoen euro in 2022. En zo ontbreekt het vandaag absoluut niet aan de door Arts gevraagde branie. Het lijkt te werken. Na afloop zijn alle bedrijfjes druk in gesprek. Het echte onderhandelen om euro’s kan beginnen.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven