Volledig scherm
Montessori Village in Eindhoven © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Taalinhaalslag Montessori Village voor kinderen én ouders in Eindhoven

EINDHOVEN - Met Montessori Village gaat basisschool De Tempel in Eindhoven taallessen aan buitenlandse kinderen van 6 tot 12 én hun ouders aanbieden.

Vanuit Helmond werd vorige week de noodklok geluidDirecteur-bestuurder Hans Fuchs van de openbare basisscholen in Helmond zag dat er in wijken als Rijpelberg, met een hoge concentratie Poolse gezinnen, veel kinderen op school komen die geen of amper Nederlands spreken. Fuchs voorziet dat de taalachterstand gevolgen krijgt voor hun integratie. 

Montessori Village

Bestaat dat probleem ook in Eindhoven? In mindere mate, zeggen schoolbestuurders. Toch start na de carnavalsvakantie op Salto-school De Tempel een nieuw initiatief, bedoeld om kinderen tussen de 6 en 12 jaar die geen Nederlands spreken op weg te helpen. 'Montessori Village' heet het project.

„Jonge kinderen die nieuw zijn in Nederland vingen we altijd al op in de onderbouw, maar oudere kinderen konden we nog niet bieden wat ze nodig hadden", vertelt directeur Ellen Reijners van De Tempel. Maximaal twaalf kinderen komen straks een deel van de week in de 'Montessori Village'-groep. Zij krijgen taallessen in een lokaal dat is ingericht als een huiskamer. Vijf dagdelen per week worden ook de ouders daar verwacht, om samen met hun kinderen de taal te leren. Leerkracht Eline van de Wijdeven werkt vanuit een methode, maar gaat er ook met de kinderen en ouders op uit. Naar het park, de supermarkt. Of samen een fruitsalade maken, om al doende de woordenschat te vergroten.

Minder nijpend probleem

In Eindhoven wonen buitenlandse gezinnen meer dan in Helmond verspreid over de stad, zo geven schoolbestuurders aan. Dat verklaart mogelijk dat het probleem in Eindhoven met de Poolse kinderen minder nijpend is. „En in Eindhoven zijn de voorzieningen misschien al beter aangepast op buitenlandse leerlingen", vermoedt Carla van den Heijkant, voorzitter van scholenkoepel SKPO. Ze wijst op De Wereldwijzer waar leerlingen die rechtstreeks uit het buitenland komen eerst terechtkunnen voor één jaar intensief taalonderwijs voor ze op een gewone basisschool instromen. 

Maar die voorziening voorziet niet helemaal in de behoefte, zegt Reijners.  „We maakten iedereen altijd attent op De Wereldwijzer. Maar ouders wilden niet dat hun kind na één jaar weer moest omschakelen naar een andere school."

Net als bij De Wereldwijzer stromen ook de nieuwkomers bij Montessori Village na veertig tot zestig weken door naar een reguliere groep. Het grote verschil is volgens intern begeleider Geert Meijer van De Tempel dat in hun 'village' de ouders een stevige rol hebben. En de ouderbijdrage is met enkele tientjes een stuk lager dan die van de Internationale School.

  1. Stigmama: Knappe kop
    Blog

    Stigmama: Knappe kop

    Hoewel oudste al van jongs af aan veel uitdagingen met zich meebrengt in zijn gedrag, is hij qua leerprestaties, tot aan de brugklasperiode, een wonderbaarlijke voorloper geweest. Dat maakte dat wij ons daarover geen zorgen hoefden te maken. Wat erg prettig was omdat we onze handen al vol hadden aan hem, qua gedrag dan. Zo kon hij zichzelf bijvoorbeeld totaal niet vermaken en had hij veel moeite met het reguleren van zijn emoties. Maar zodra het dus ging om zijn intelligentie dan zat het wel snor.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven