Volledig scherm
De afsluiting van het eerste jaar van het voorleesproject Samen Thuis in Taal, maandag in de Bibliotheek Eindhoven © FotoMeulenhof

Vrijwilligers maken ‘voorleesmeters’ met kinderen én ouders

EINDHOVEN - Voorlezen is voor veel kinderen een feestje. Maar het is niet voor alle ouders vanzelfsprekend. Vrijwilligers maken een begin en maken hen langzaam enthousiast.

Als Rita binnenkomt op een nieuw adres, vraagt ze vaak eerst of de tv uit mag. Dan nodigt ze de ouders uit om erbij te komen zitten. Want zij doen ook mee. Rita is een van de 110 vrijwilligers die maandagochtend in de Bibliotheek Eindhoven het eerste jaar van Samen Thuis in Taal afsloten. Wethouder Stijn Steenbakkers (onderwijs) hoorde haar en anderen vertellen hoe zij het vertrouwen van ouders winnen via de kinderen, met wie ze op school al een band hebben opgebouwd. Steenbakkers is zelf als vader van een baby en een peuter ervaringsdeskundige en weet dat kinderen steeds hetzelfde verhaal willen horen.

Samen Thuis in Taal begon een jaar geleden als proefproject om taalachterstand op jonge leeftijd tegen te gaan. Twaalf Eindhovense spilcentra (basisscholen en kinderopvang) deden mee. Vrijwilligers zochten onder schooltijd ieder met één of twee kinderen van twee tot acht jaar een mooi boek en een rustig plekje uit. Het voorlezen was dan een middel om met elkaar in gesprek te gaan. Soms was er meer aandacht nodig en ging het bij het kind thuis verder. Inmiddels is de gemeente Eindhoven overtuigd van het succes van het project en kunnen nieuwe scholen zich aanmelden. ,,En we gaan dus ook op zoek naar nieuwe vrijwilligers”, zegt projectleider Dory Melis.

André Lubbers wilde het eerste jaar na zijn pensionering als psychotherapeut ‘helemaal niets doen’, behalve fietsen en wandelen. Daarna meldde hij zich als vrijwilliger aan bij basisschool De Boog in Tongelre. ,,Dit sprak me aan, want ik had in mijn praktijk gezien wat er kan gebeuren als je elkaar niet verstaat, als communicatie tekort schiet.” Hij vertelt over het boek Kip met ranja? en over een kleuter en zijn vader. ,,De eerste drie dagen kwam er helemaal geen reactie. Toen zei de jongen ‘kip’ tegen mij, zijn eerste Nederlandse woordje! Inmiddels is vader net zo enthousiast over het boek als zijn zoon. Ze lezen het nu samen.”

Directeur van Saltoschool De Opbouw in Woensel Harry Voss is overtuigd van het belang van Samen Thuis in Taal. ,,Wij pakken iedere voorleesmeter met beide handen aan. De leerkrachten letten op welk kind baat heeft bij extra voorlezen. We merken al snel een uitbreiding van hun woordenschat.”

In samenwerking met indebuurt Eindhoven