Volledig scherm
Met een app vindt de gebruiker de dichtstbijzijnde groene deelscooter van Felyx. © Felyx

Sunny side up

Platform energietransitie (PARTNERBIJDRAGE)Per 2050 moet de regio volledig energieneutraal zijn. Onmogelijke opgaaf? Niet voor deze initiatiefnemers. 

Wonen: cellen en sensoren

Wonen en werken, dat kost tonnen aan energie. Doordat we zoveel binnen zitten, zijn gebouwen verantwoordelijk voor 40 procent van ons energieverbruik. Een reden voor Willem Kesteloo, ­eigenaar van Physee (dat energieneutrale gebouwen ontwerpt), om te zoeken naar energiebronnen binnen die gebouwde omgeving. ,,Vooral gevels hebben potentie. Ramen worden heet of koud. Daar zit energie in.’’

Kesteloo creëerde daarom samen met zakenpartner Ferdinand Grapperhaus ramen met zonnecellen en slimme sensoren, geïntegreerd in de zijkant. ,,Afhankelijk van de behoefte van het gebouw levert de SmartWindow stroom terug aan het net. Hij kan ook via de sensoren helpen het gebouw slimmer te maken. Die bepalen of de airco uit kan of laten automatisch de zonneluiken naar beneden.’’

De SmartWindow is er alleen nog voor grote gebouwen, maar komt in de toekomst ook voor de consument op de markt. Het wachten is op investeerders, zodat de technologie kan worden doorontwikkeld. Kesteloo: ,,Afhankelijk van de hoeveelheid glas in een gebouw bespaart het 15 tot 50 procent aan energie.’’ Trots: ,,Het is ons puzzelstukje in de energietransitie.’’

Quote

Onze ramen kunnen 15 tot 50% aan energie besparen

Eigenaar Willem Kesteloo

Vervoer: groen scheuren

Dagelijks maken we gebruik van vervoer. Ook daar valt nog veel te winnen op het gebied van energieneutraliteit. De mannen van het bedrijf Felyx zien de oplossing in een ‘deelconcept’. ,,Steden raken overvol. Om de druk op infrastructuur te verlichten kun je denken aan het delen van transportmiddelen. Openbaar vervoer is een deelconcept, maar dat geeft vaak lange wachttijden en is niet van deur tot deur’’, zegt eigenaar Quinten Selhorst. Een Felyx-snorscooter daarentegen brengt inmiddels menig Rotterdammer comfortabel van A naar B. Er rijden op het moment 324 elektrische deelscooters. Het opladen gebeurt met volledig groene energie.

Volledig scherm
Met de app vinden gebruikers de dichtstbijzijnde scooter van Felyx. © ANP

Energie: transitieversneller

Groene energie is niet altijd voorradig; veel hangt af van, bijvoorbeeld, het weer. Hoe weet je nu wanneer je die groene energie echt meepakt? De slimme app van Jedlix weet raad. Niels Braamse namens Jedlix: ,,Je downloadt de gratis app, koppelt je elektrische auto en stelt de gewenste vertrektijd in. De app bepaalt wanneer het meest goedkope groene moment is aangebroken om de auto op te laden. Daar kunnen automobilisten flink mee besparen.’’ Het zorgt volgens Braamse ook voor een betere opname van wind- en zonne-energie in het energienetwerk. Het doel van Jedlix is dan ook gas- en kolencentrales overbodig te maken. ,,Helaas kunnen we nog niet zonder. De app versnelt de energietransitie, maar we hebben ook meer duurzame energiebronnen nodig.’’

Haven:  verduurzamen

De regio vaart wel bij de inkomsten van de Rotterdamse haven. Maar wat gaan de raffinaderijen doen als er geen fossiele brandstoffen meer gebruikt worden? Caroline Kroes, corporate strategist bij het Havenbedrijf Rotterdam, houdt zich bezig met de energietransitie binnen de haven. ,,Stapsgewijs verduurzamen we de havenindustrie’’, legt ze uit. ,,Allereerst zijn we bezig met optimalisatie, bijvoorbeeld restwarmte nog beter benutten. Daarnaast moeten we het energieverbruik aanpassen. Fabrieken die op gas draaien stappen over naar duurzame elektriciteit door middel van bijvoorbeeld warmtepompen. De laatste stap is het gebruik van duurzame grondstoffen, bijvoorbeeld door hergebruik van plastic.’’

De haven doet met partners onderzoek naar de mogelijkheid een waste-2-chemicals-­installatie te realiseren. Zo’n gigantische afvalverwerkingsinstallatie zou niet-recycleerbaar afval moeten omzetten tot bruikbare chemicaliën en biobrandstoffen. Kroes: ,,De installatie, als hij er komt, kan 360.000 ton afval verwerken tot 270 miljoen liter methanol, één van de meest gebruikte grondstoffen in de chemische industrie en de transportsector.”

Quote

Waterstof kan als brandstof dienen, als grondstof of voor ener­gie-­opslag

Caroline Kroes

Overal geldt het als dé oplossing naast zonne- en windenergie: groene waterstof. Deze energiedrager wordt gemaakt door water met duurzaam opgewekte elektriciteit te ontleden tot zuurstof en waterstof. ,,Waterstof kan als brandstof dienen, als grondstof of voor energie-­opslag’’, vertelt Kroes.

Dat het een belangrijk alternatief wordt voor de fossiele grondstoffen, daar is volgens Kroes geen twijfel over mogelijk. ,,Het Havenbedrijf voert samen met verschillende partijen een haalbaarheidsstudie uit naar de productie en toepassing van blauwe waterstof. Als dit project, H-Vision, een succes blijkt, kan het substantieel bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot in de haven.’’

Wind: mega-windmolen

Mega-windmolen
Op de Maasvlakte is een mega-wind­molen van 245 meter hoog in aanbouw. Straks profiteren 8000 gezinnen daarvan.

Om aan de groeiende vraag naar groene energie te voldoen zullen er de komende jaren veel wind­parken bij komen. In de Routekaart windenergie op zee 2030 heeft het kabinet vastgesteld dat tussen 2024 en 2030 voor 7 gigawat (GW) aan windparken op zee wordt gebouwd.

Belangrijk hiervoor is de ontwikkeling van mega-windmolens. Een test­exem­plaar is in aanbouw op de Maasvlakte, op het terrein van Sif Group.

Zon: drijvende parken

De Hollandse wateren bieden veel ruimte: mooi voor het grootschalig opwekken van zonne-energie. Op de Maasvlakte loopt een pilot met drijvende zonnepanelen. Ook in de Rijnhaven zal gestart worden met een zonnepark op het water. De 3770 panelen moeten voor ongeveer 285 huishoudens energie opwekken. 

Volledig scherm
De pilot met drijvende zonnepanelen op de Maasvlakte, hier in de Slufter, is zeer ­succesvol. © Hollandse Hoogte / Ries van Wendel de Joode

Dit artikel is mogelijk gemaakt in samenwerking met Eneco, Deltalinqs, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Woonstad Rotterdam en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.