Aangeboden door platform energietransitie
Advertentie
'Aangeboden door...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van het AD zijn hier niet bij betrokken.
Windmolens op zee
Volledig scherm
Windmolens op zee © ANP

Wethouder Kathmann: ‘Zie de energietransitie als de Derde Industriële Revolutie’

platform energietransitieEen volledig groene economie in 2050... hoe pakt Rotterdam dat aan? Barbara Kathmann heeft als wethouder overzicht op de vele initiatieven van bedrijfsleven en overheid.

Hoe staat het ervoor met de transitie?

,,Het begin is zichtbaar, in sommige sectoren gaat het nog niet snel genoeg. Veel veranderingen zijn nodig. Alleen dan lukt die omslag naar een groene economie. Dat doen we op z’n Rotterdams, niet lullen maar poetsen. De transitie kun je zien als de Derde Industriële Revolutie. De impact op de maatschappij is enorm. Eerder had je de overstap van alles met de hand naar machines, de Eerste Industriële Revolutie. Later het begin van de massaproductie in de Tweede Industriële Revolutie. En net als toen zien we nu dat de ondernemers voorop lopen om de nieuwe economie vorm te geven. Bij hen zit echt slagkracht, dáár vindt de broodnodige innovatie plaats. En dat gebeurt bij kleine en grote bedrijven in onze stad.’'

Zoals?

,,Skoon, een start-up die de scheepvaart schoner wil maken door het delen van batterijen vol groene stroom. Realistisch maar ambitieus: Skoon begint met de binnenvaart en wil uiteindelijk naar de zeevaart. En denk aan chemische grondstoffenproducent LyondellBasell. Met een innovatieve stoomtechniek zetten ze daar het eigen afvalwater om in energie. Dat Circular Steam Project moet jaarlijks een energiebesparing opleveren gelijk aan het elektriciteitsverbruik van Breda. Dat willen ze uiteindelijk bij al hun fabrieken wereldwijd toepassen.’'

Hoe ziet de nieuwe economie eruit?

,,Het wordt een slimme, digitale, data-gestuurde economie. En daarvan zijn al een heleboel goede voorbeelden. Wat de een over heeft, gebruikt de ander, en dat wordt allemaal digitaal geregeld. We zijn bijvoorbeeld samen met Ahoy en Eneco bezig met een enorm project op de evenementenlocatie. Met een dak vol zonnepanelen en een thermisch grid, een warmtenetwerk, kunnen we het Hart van Zuid van energie voorzien. Ook in mobiliteit kunnen we slimme systemen toepassen: verkeersstromen op elkaar in laten spelen, wegen efficiënter gebruiken; het kan minder vervuilend, we kunnen meer delen. In Zuid zijn er experimenten met elektrische bussen die via een slimme dienstregeling rijden. Je hebt energiebesparende sensoren in lantaarnpalen.’'

En wat doet de gemeente?

,,Het hele college zet de schouders eronder om die grote opgave voor elkaar te krijgen. Maar de gemeente kan het niet alleen. We werken daarom samen met allerlei partijen, zoals het Rijk en de ondernemers. Die verdienen onze steun. We kijken wat ze nodig hebben en zorgen ervoor dat Rotterdam een aantrekkelijke plek is om je te vestigen, met alle ruimte om te innoveren. Up!Rotterdam is een actieprogramma dat we onlangs hebben gelanceerd, bedoeld om innovatieve initiatieven te ondersteunen. Ondernemerschap moet passen bij de nieuwe economie. De wet- en regelgeving moet daarbij op orde zijn; soms zijn regels en innovatie nog niet op elkaar afgestemd. Dat moeten we aanpakken. Neem de afvalsector, waar strenge regels gelden. Dat is ook zeker nodig, maar als we afval écht gaan beschouwen als grondstof, zoals dat hoort in een circulaire economie, is ook andere regelgeving nodig. De landelijke overheid, het kabinet, heeft CO2-belasting voor de industrie aangekondigd. De vervuiler betaalt. Dan gaan innovaties renderen die leiden tot nieuwe emissieloze technieken.’'

En het midden- en kleinbedrijf?

,,Ook heel belangrijk. Bij ‘transitie naar een groene economie’ denk je vaak aan start-ups en aan de grote spelers in de industrie. Maar het mkb is minstens zo belangrijk! De banenmotor van de stad. Zorgt voor 74 procent van de banen in het bedrijfsleven. Maar die ondernemers werken al zo hard, en dan moeten ze ook nog denken aan duurzaamheid. Dat is lastig. Het mkb heeft niet het grote geld om te investeren zoals multinationals, maar het zijn ook geen snelle, wendbare start-ups. Het is onze plicht om ze te helpen verduurzamen en circulair worden. Dat kan door middel van educatie en subsidies. Ook kunnen we iets betekenen met onze eigen inkoop, als overheid. De nieuwe economie biedt het mkb veel kansen en kan veel banen opleveren. Onderwijs is hierbij belangrijk, Rotterdam heeft mensen nodig met de juiste skills. Zo is er een IT-campus. Ook heeft de gemeente samen met de haven en de bouw- en logistieke sector leerprogramma’s opgezet. Hierin is ook ruimte voor omscholing. De mkb-ondernemers doen al waar ze goed in zijn, en kunnen met een beetje bijscholing hun bedrijf gezond en toekomstbestendig maken. Er valt geld te verdienen met duurzaamheid.’'

Kunnen alle Rotterdammers meedoen?

,,Dat is ons doel. We investeren in mensen die nu zonder werk zitten; we kijken beter naar wat ze nodig hebben. Ze krijgen meer persoonlijke aandacht. We weten dat er in de nieuwe economie nog veel meer werk zal zijn, ook voor hen. De gemeente gaat ervan uit dat alle Rotterdammers mee willen doen. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen mee kán doen. Die groene economie moet voor iedereen toegankelijk zijn, van Noord tot Zuid, voor alle leeftijden.’'

En gaan we het redden?

,,We moeten wel. We moeten echt bij de gevaarlijke opwarming van de aarde uit de buurt blijven, de planeet en de stad mooi achterlaten voor onze kinderen. Voor de generaties na ons. Er ligt een enorme opgave. Over de luchtvaart maak ik me wel zorgen, net als over plasticvervuiling. Maar met de transitie gaat het de goede kant op.’’

Paspoortje Barbara Kathmann (41)

Woont in Rotterdam. Ze is getrouwd en heeft drie kinderen. Sinds juli 2018 is ze wethouder economie, wijken en kleine kernen (PvdA). Eerder was ze directeur bij de Giovanni van Bronckhorst Foundation en werkte voor radio en tv.

Dit artikel is mogelijk gemaakt in samenwerking met Eneco Deltalinqs, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Hogeschool Rotterdam en Woonstad Rotterdam en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.    

Barbara Kathmann.
Volledig scherm
Barbara Kathmann. © Casper Rila